از سرطان پروستات چه می دانید؟

 سرطان پروستات، یکی از شایعترین سرطان ها در  آقایان بوده و احتمال ابتلا به آن   با بالا رفتن سن  افزایش می یابد  . عوامل بسیاری  از جمله نژاد، سابقه خانوادگی، سلامتی بدنی و سبک زندگی و حتی مکان جغرافیایی در ابتلا و یا عدم ابتلا به این سرطان در آقایان نقش دارند.سرطان پروستات یکی از بدون نشانه ترین سرطان های غدد می باشد .از نشانه های شایع آن  نیاز به تکرر ادرار ، سوزش ادراری ودفع ادرار به همراه درد و وجود خون در ادرار یا منی، درد در قسمت کمر بوده ودر صورت وجود هریک از این  نشانه ها سریعا به پزشک مراجعه نمایید تا با انجام آزمایشات از سلامت پروستات خود اطمینان یابید.سیر پیشرفت این سرطان معمولا کند می باشد ولی تشخیص سریعتر به بهبودی سریع تر شما کمک بیشتری می نماید . سابقه خانوادگی شانس ابتلا به پروستات را دو برابر می کند  احتمال ابتلا به سرطان پروستات در مردی که پدر یا برادرش  در سنین کمتر از 55 سال،مبتلا به سرطان پروستات شده اند دوبرابر می باشد .ولی  افراد فاقد سابقه ژنتیکی ابتلا به این سرطان نیز ممکن است به این سرطان مبتلا شوند.

راه های شناخت سرطان پروستات ودرمان ان

سرطان پروستات چگونه تشخیص داده می شود؟

تست PSA اولین مرحله تشخیص سرطان است و به کمک آن می توان سرطان را در مرحله ابتدایی شناسایی کرد و بهترین درمان نیز در همین مرحله امکانپذیر است.این تست سطح انرژی مربوط به پروستات را مشخص می نماید . وجود ورم یا عفونت پروستات و بزرگی خوش خیم پروستات و نهایتا سرطان سبب بالا رفتن سطح PSA می شود.

روش درمان سرطان پروستات چکونه است ؟

پس از تشخیص قطعی این سرطان در شما با توجه به میزان پیشرفت بیماری یکی از روشهای شیمی درمانی ،پرتو درمانی وعمل جراحی برای درمانتان استفاده می گردد.

چگونه از ابتلا به سرطان پروستات پیشگیری نماییم؟

رژیم غذایی سالم، ورزش منظم (30 دقیقه پیاده روی روزانه) انجام تست های دوره ای سلامت پروستات در سنین بالای 40 سال می تواند نقش موثری در کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات داشته باشد.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *