چه غذاهایی میگرن را تشدید میکند

چه غذاهایی میگرن را تشدید میکند

چه غذاهایی میگرن را تشدید میکند

چه غذاهایی میگرن را تشدید میکند

ممکن است که ديگر انواع دارو و مسکن و هوميوپاتي و طب سوزني كارساز نباشد  اصلا انگار اين درد لعنتي درمان ندارد. آدم را از کار و زندگي مي‌اندازد و حسابي خسته مي‌کند! بله، روي صحبت ما با ميگرن است؛ بيماري شايعي که خانم‌ها را بيشتر درگير مي‌کند. اغلب وقتي حملات ميگرن شروع مي‌شود ديگر راه قطعي براي فرونشاندن آن به جز استراحت و خواب در اتاق کم نور باقي نمي‌ماند. در ضمن، بيشتر روش‌هاي درمان ميگرن هم به پيشگيري معطوف است يعني بايد از اول جلوي حملات آن را گرفت؛ در غير اين صورت، اگر شروع شود، تمام شدنش با خداست. در اين ميان، تغذيه براي کاهش دفعات و شدت حملات اين نوع سردردها نقش مهمي دارد. 

غذاهای ممنوعه ميگرن

ليست پرهيزهاي غذايي بيماران مبتلا به ميگرن، فهرست بلندبالايي از انواع خوراکي‌هاست: آجيل، سوسيس و کالباس، شکلات، قهوه، شير، ماهي و… آيا واقعا يک فرد مبتلا به ميگرن بايد از همه اين غذاهاي خوشمزه خودداري کند؟ دکتر کشاورز دراين باره مي‌گويد: «اغلب غذاهاي تشديدکننده ميگرن، خاصيت محرک يا حساسيت‌زا دارند. انواع افزودني‌هاي شيميايي به کار رفته درکنسروها و مواد غذايي آماده، مي‌تواند عامل تشديد سردردهاي ميگرني باشد مثل سوسيس و کالباس، تن ماهي و نوشابه‌هاي گازدار.» يکي از اين افزودني‌ها گلوتامات است؛ نمک اسيد آمينه‌اي که در بافت‌هاي عصبي موجود بوده و در انواع کنسروها و غذاهاي يخي به کار مي‌رود. اما مواد غذايي طبيعي و سالمي مثل لبنيات، مغزها و برخي ميوه‌ها هم ممکن است حملات ميگرني را افزايش دهند. اين طور که دکتر کشاورز مي‌گويد، انواع آجيل از جمله پسته، تخمه، گردو و بادام زميني به خاطر داشتن روغن و مس مي‌توانند احتمال بروز حملات ميگرني را افزايش دهند. بين همه مغزها، بادام زميني و فرآورده‌هاي آن مثل کره بادام زميني حاوي مقدار بيشتري مس است و بنابراين خودداري از مصرف آنها براي ميگرني‌ها ضروري به حساب مي‌آيد. در ضمن، مس در شکلات، جوانه گندم، مرکباتي مثل نارنگي ،پرتقال و گريپ فروت هم به مقدار قابل توجهي وجود دارد. حضور مس در اين خوراکي‌ها باعث به هم خوردن تعادل بين عناصر معدني مثل روي،‌آهن و مس مي‌شود. مس در متابوليسم فعال‌کننده آمين‌ها نقش اساسي دارد و ميگرن هم چيزي نيست جز تغيير قطر رگ‌هاي خوني در سر. البته مرکبات به جز مس، داراي ماده‌اي به نام اکتوپامين هم هستند که فعال‌کننده رگ‌هاست و مي‌تواند باعث انقباض رگ‌هاي خوني در مغز و شروع حمله ميگرن شود.

شير نه، کلسيم آري!

شايد شما هم شنيده باشيد که شير و لبنيات براي ميگرني‌ها ضرر دارند. دکتر کشاورز هم اين موضوع را تأييد مي‌کند و مي‌گويد: «لاکتوز موجود درشير براي بعضي‌ها آلرژن است و ممکن است باعث عود کردن ميگرن شود. البته ميزان لاکتوز در ماست و کشک ،به خاطر تخمير، کمتر است و در شير بيشتر.» و اما در مورد پنير که يکي از معروف ترين تشديدکننده‌هاي ميگرن است: «اين تأثير به خاطر لاکتوز آن نيست، بلکه بيشتر مربوط به هيستامين موجود در آن است. اين ماده آلرژي‌زا بيشتر در پنير کهنه وجود دارد.» حالا سوالي پيش مي‌آيد: اينکه مي‌گويند کلسيم براي ميگرن، خوب است و از طرفي لبنيات که منبع مناسب کلسيم هستند به خاطر داشتن لاکتوز و هيستامين، عامل تشديدکننده ميگرن به شمار مي‌آيند؛ پس ميگرني‌ها کلسيم مورد نيازشان را چطور بايد تامين کنند؟ دکتر کشاورز در اين‌باره مي‌گويد: «قرار نيست همه افراد مبتلا به ميگرن به لبنيات حساس باشند ولي اگر خوردن شير و باقي فرآورده‌هاي لبني باعث سردرد در آنها شد، مي‌توانند از مکمل‌هاي کلسيم استفاده کنند، البته طبق تجويز پزشک يا متخصص تغذيه.»

کشف غذاهاي سردردآور

کافئين يکي ديگر از مواد زيان‌آور براي ميگرني‌هاست؛ چاي، قهوه، شکلات کاکائويي و نسکافه مي‌توانند عامل محرک سردردهاي ميگرني باشند. ميوه‌ها و سبزي‌هاي آلرژي‌زايي مثل موز، گوجه فرنگي، پياز و بادمجان ممکن است در بعضي افراد ميگرن را تشديد کنند. مصرف سويا و فراورده‌هاي آن مثل شيرسويا و همچنين استفاده زياد از گوشت يخ زده يا کهنه، ماهي به خصوص ماهي دودي و نيز تخم مرغ به ميگرني‌ها توصيه نمي‌شود. اين مواد داراي ترکيبات محرک و حساسيت‌زا ست. البته دکتر کشاورز تأکيد مي‌کند که همه اين مواد، الزاما روي تمامي ميگرني‌ها تأثير يکساني ندارند. مثلا يک نفر ممکن است به مرکبات حساسيت داشته باشد ولي در مقابل تخم‌مرغ و ماهي چندان واکنشي نشان ندهد.

روش حذفي

نکته مهم در تنظيم برنامه غذايي ميگرني‌ها اين است که بفهمند به چه خوراکي‌هايي حساسيت بيشتري دارند. حالا چطور مي‌شود اين را فهميد؟ متخصصان اسم اين روش را گذاشته‌اند روش حذفي. به اين ترتيب که شما اول هيچ رژيم غذايي خاصي نداريد، همه چيز مي‌خوريد و سردردهايتان هم به تناوب تکرار مي‌شوند بعد يک مرتبه، تمام گروه‌هاي غذايي مشکوک را از برنامه غذايي‌تان حذف مي‌کنيد، ديگر لبنيات، مرکبات، ماهي و سوسيس کالباس و بقيه موادي را که گفتيم، نمي‌خوريد. به جاي اينها بايد مواد کم‌ضرري مثل ميوه‌هاي تازه، سيب زميني، غلات، کپسول امگا 3 يا روغن ماهي، گوشت قرمز و گوشت مرغ را در برنامه‌هاي غذايي‌تان جايگزين کنيد. بعد از چند هفته که علايم ميگرن در شما خفيف‌تر شد، تازه شروع مي‌کنيد به اضافه کردن يکي‌يکي گروه‌هاي غذايي بالا؛ يعني اول، لبنيات را در برنامه غذايي‌تان مي‌گنجانيد و بعدش آجيل، سوسيس و کالباس را؛ تا ببينيد با خوردن دوباره کدام يک از اين مواد، سردردهاي‌تان شروع مي‌شود. با اين روش، شما کشف مي‌کنيد که به کدام دسته از مواد غذايي حساسيت بيشتري داريد و ديگر درباره مصرف آنها احتياط بيشتري بايد به خرج دهيد. 

دکتر سيد علي کشاورز، متخصص تغذيه و رژيم‌درماني

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *