از آنژیو گرافی چه می دانید؟

آنژیوگرافی چیست؟

آنژیوگرافی، یک روش تشخیصی جهت رویت  عروق  قلب و بررسی گرفتگی عروق و شریان های قلبی  وخلاصه سیستم گردش خون می باشد .اطلاعات به دست آمده توسط این روش به  جراح کمک می کند که درمورد درمان به وسیله دارو یا عمل جراحی باز تصمیم گیری درستی داشته باشد.  آنژیوگرافی به صورت سرپایی انجام می‌ شود.

اشنایی با روش آنژیوگرافی

آنژیوگرافی چگونه انجام می شود؟

پزشک  به وسیله  یک کاتتر سوراخ ریزی در کشاله ران ایجاد کرده و از این مسیر  به عروق و شریان ها دسترسی می یابد و تا عمق شریان ها و عروق های قلبی پیشروی می کند  با استفاده از تزریق ماده حاجب  به ابتدای رگ  تصویر برداری رادیوگرافیک آغاز می شود  و هرگونه انسداد ،تنگی و گرفتگی عروق به طور واضحی قابل مشاهده است .  آنژیوگرافی، به عنوان یک روش استاندارد و با دقت بالا  در  تشخیص گرفتگی ها و مشکلات عروقی شناخته شده است.

آنژیو گرافی چه کاربردی دارد؟

به وسیله  آنژیوگرافی، پزشک یا جراح می تواند تصویر جامع و کامل تری از  عروق آسیب‌ دیده و عروق دارای تنگی و انسداد به دست آورد . آنژیو گرافی  در نواحی مختلفی مانند بررسی عروق محیطی و مغزی قابل انجام می باشد. اما  رایج‌ترین شکل آنژیو گرافی بررسی وضعیت  عروق قلبی و شریان های مربوط به آن می باشد.

 پس از آنژيوگرافي چه مراقبت هایی مورد نیاز می باشد؟

1ـ پس از انجام آنژیو گرافی  چند ساعتی بر  روي تخت دراز بکشید . بین  ۲ تا ۱۲ ساعت از وارد کردن هرگونه فشار به  عضوي که جهت آنژيوگرافي استفاده شده مانند  (مفصل ران يا مچ دست) خودداری کنید .

2ـ پس ازویزیت پزشک و صدور دستور  ترخيص، تا چند روز آهسته و آرام راه بروید.

3ـ از انجام هرگونه فعاليت بدنی شديد و ناگهاني تا چند روز پس از انجام آنژیو گرافی خودداری کنید.

4ـ در صورت وجود  درد و تورم در محل انجام  آنژيوگرافي با مشورت با پزشکتان از مسکن استفاده کنيد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *