از بیماری سلیاک چه می دانید؟

بیماری سلیاک چیست؟

واکنش ایمنی  در روده   به خوردن گلوتن، پروتئین موجود در گندم، جو و چاودار  را بیماری سلیاک می گویند . در این بیماری ، خوردن گلوتن سبب واکنشی ایمنی  در روده کوچک شده و  به مرور زمان این واکنش موجب التهاب می‌شود و در نتیجه لایه پوشش دهنده روده کوچک آسیب می‌بیند و مانع جذب بعضی مواد مغذی (سوءجذب) می‌شود. آسیب دیدن روده منجر به کاهش وزن، نفخ و گاهی اوقات اسهال می شود، و در نهایت مواد مغذی حیاتی به مغز، سیستم عصبی، استخوان‌ها، کبد و دیگر اندام‌ها نمی‌رسد. سوءجذب در کودکان رشد آنان را دچار اختلال می‌کند.

 

بیماری سلیاک

 

سلیاک چه علائمی دارد؟

  1.  اسهال و کاهش وزن از علائم رایج این بیماری
  2. کم‌خونی، معمولاً در نتیجه کمبود آهن
  3. پوکی استخوان و نرمی استخوان
  4. حساسیت پوستی همراه با خارش و تاول زدن پوست
  5. صدمه دیدن مینای دندان
  6. سر درد و خستگی مزمن
  7. آسیب سیستم عصبی مانند بی‌حسی یا کرختی و گزگز کردن پا و دست
  8. درد مفصل

علت بروز بیماری سلیاک چیست؟

بعضی تغییرهای ژنی (جهش‌ها) احتمال ابتلا به این بیماری را افزایش می‌دهد. اما این جهش‌های ژنی لزوماً به معنای ابتلای حتمی به سلیاک نیست و باید نقش دیگر عامل‌ها را نیز در نظر گرفت. گاهی اوقات بیماری سلیاک پس از جراحی، بارداری، زایمان، عفونت ویروسی یا فشار عاطفی شدید تحریک می‌شود یا برای نخستین بار فعال می‌شود.

راه های تشخیص بیماری

1-آزمایش‌ خون:

افزایش میزان موادی خاص در خون (آنتی‌بادی‌ها) نشان دهنده واکنش ایمنی به گلوتن است. در این تست‌ها ابتلا به بیماری سلیاک حتی در صورت ملایم بودن علائم و یا فقدان وجود هر گونه علامتی مشخص می‌شود.
2-آندوسکوپی:

چنانچه نتایج آزمایش‌های خون بیانگر ابتلا به بیماری سلیاک باشد، پزشک به منظور مشاهده روده کوچک و برداشتن نمونه‌های بافتی کوچک (نمونه‌برداری) دستور انجام آندوسکوپی را می‌دهد. نمونه گرفته شده در آزمایشگاه بررسی می‌شود تا مشخص شود که پرزها تا چه حد آسیب دیده‌اند.

راه درمان بیماری سلیاک چیست؟

درمان بیماری سلیاک معمولاً به سادگی با خودداری از مصرف غذاهای حاوی گلوتن حاصل می شود. رعایت این رژیم از آسیب دیدن لایه داخلی پوشش دهنده روده و بروز علائم مرتبطی چون اسهال و دل درد ممانعت می‌کند.

غذاهای حاوی گلوتن

مصرف غذاهای زیر برای بیماران مبتلا به سلیاک ممنوع است، مگر آن که روی بسته‌بندی محصول عبارت “بدون گلوتن” درج شود.

  1. نان
  2. ماکارونی
  3. غلات
  4. بیسکوییت
  5. کیک و شیرینی
  6. کلوچه
  7. عصاره‌ها وسس‌ها
  8. سیب زمینی
  9. برنج

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *