واکسیناسیون ضامن سلامتی کودک شما

به تازگی صاحب نوزادی شده اید که باید به عنوان پدرومادر اقدامات لازم را جهت حمایت وحفاظت  جسمی وروحی از او انجام دهید یکی از اقدامات حفاظتی برای دلبندتان ازبیماری ها واکسیناسیون می باشد .خوشبختانه در  تمامی مراکز وخانه های بهداشت  کشور این امر به طور رایگان انجام می پذیرد. بیمارستان یا زایشگاهی که فرزند شما در آن به دنیا آمده است کارت رشدی  را به شما می دهند که 4 قسمت دارد در صفحه اول نام فرزند تاریخ تولد نام پدرومادر ونوع زایمان  ودر انتهای آن  زمان بندی واکسن ها  ونوع آن برحسب سن کودک شما درج شده است.صفحه دوم وسوم مربوط به نمودارهای رشد قد سر ووزن کودک شما می باشد ونهایتا صفحه آخر که مربوط به نوع وشروع  غذای کمکی از 6ماهگی تا 24 ماهگی می باشد.  شماوالدین گرامی  به طور مرتب جهت واکسینه کردن کودکتان باید در تاریخ های  قید شده توسط پرسنل مرکز بهداشت جهت یاد آوری به شما به آن مرکز مراجعه کرده تا کودکتان واکسن های مربوطه را دریافت نماید.

در سال اول زندگی، والدین  برای واکسیناسیون کودکشان باید 5مرتبه  به مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کرده و برای تقویت اثر واکسن ها نیز پس از یک سالگی دومرتبه دیگر واکسیناسیون تکرار می گردد.

برنامه زمان بندی واکسیناسیون

درادامه این مطلب  شما زمان واکسیناسیون برحسب سن کودک  و نوع واکسن ها ی لازم را مشاهده خواهید کرد:

1- بدو تولد: ب ث ژ، قطره فلج اطفال، هپاتیت ب
2-دو ماهگی: ثلاث، قطره فلج اطفال، هپاتیت ب
3-چهار ماهگی: ثلاث، قطره فلج اطفال
4-شش ماهگی: ثلاث، قطره فلج اطفال، هپاتیت ب
5- یک سالگی: ام ام آر (سرخک، اوریون و سرخجه)
6-هجده ماهگی: ثلاث، قطره فلج اطفال، ام ام آر
7- شش سالگی: ثلاث، قطره فلج اطفال

حال به تشریح هرکدام از واکسن های ذکر شده می پردازیم:

1- قطره فلج اطفال خوراکی: این قطره تلخ مزه از فلج اطفال که یک بیماری حاد ویروسی است و منجر به فلج دائمی گروهی از عضلات بدن شودجلوگیری می کند.

2-واکسن ب ث ژ: این واکسن علیه بیماری سل ساخته شده است که به صورت زیرپوستی در بالای بازوی نوزاد در بدو تولد تزریق می شود.

3- واکسن ثلاث یا سه گانه (دیفتری، کزاز، سیاه سرفه): این واکسن نیز از  دیفتری، کزاز و سیاه سرفه  که بیماری های خطرناکی هستند و می توانند موجب مرگ یا عوارض شدید شوند جلوگیری می نماید.
4-واکسن ام ام آر یا MMR (سرخک، سرخجه، اوریون): این واکسن از ویروس ضعیف شده این بیماری ها تهیه می شود وبدن را از آسیب شدید این بیماریها محافظت می کند.

5- واکسن هپاتیت ب: واکسن  بیماری هپاتیت B ( که از طریق خون یا مادر به جنین و ارتباط جنسی) منتقل می شود،نیز در برنامه واکسیناسیون قرار دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *