اطلاعات مفید در مورد لزوم انجام آزمایش خون

انجام آزمایشات دوره ای هر شش ماه یک بار برای تعیین میزان سلامتی  ضروری است اما افرادی  که سابقه بیماری خاصی دارند بسته به نوع بیماری  با نظر پزشک معالج خود در فواصل زمانی  کوتاه تری آزمایشات لازم را انجام دهند.زمان انجام آزمایش  بستگی به نوع آزمایش شما  دارد، به عنوان مثال برای تست  قند خون ناشتا  صبح و به صورت ناشتا باید به آزمایگاه مراجعه شود و برخی تست ها مانند تست های هورمونی تیروئید نیاز به ناشتایی ندارند.

 آزمایش CBC و تشخیص  کم خونی

به بررسی سلول های خونی از نظر تعداد، سایز و شکل ظاهری آنها و اندازه گیری مقدار هموگلوبین و هماتوکریت آزمایش شمارش کامل خون یا CBC می گویند .

انجام یک آزمایش ساده CBC و بررسی  تعداد گلبول های قرمز و میزان هموگلوبین و هماتوکریت خون می تواند ابتلا به کم خونی در شما را مشخص نماید.

اطلاعات جامع در مورد ازمایش خون

آزمایش چربی خون

تمام افراد بالای 20 سال باید آزمایش بررسی  چربی های خون شامل کلسترول ، کلسترول خوب، کلسترول بد و تری گلیسیرید ها را انجام دهند ،  اگر نتایج ازمایش در رنج طبیعی قرار داشت   هر 5 سال یک بار تا 40 سالگی ، هر دو سال یک بار تا 50 سالگی و سالی یک مرتبه از  50 سالگی به بعد تکرار شود.

آزمایش قند خون

پروسه زمانی این آزمایش دقیقا مانند آزمایش چربی خون می باشد .رنج قند ناشتا طبیعی بین 70 تا 99 میلی گرم در دسی لیتر است. چنانچه این مقدار از عدد 126 فراتر رود شخص دچار دیابت شده است. قند خون بین 100 تا 126 نیز نشان دهنده مرحله پیش دیابت است.

آزمایش  اسید اوریک 

انجام این آزمایش احتمال وجود سنگ در کلیه ها احتمال ابتلا به  بیماری نقرس را بررسی می کند .

علت کبودی روی دست پس از آزمایش خون چیست؟

حساس بودن پوست بیمار، مدت زمان اعمال فشار روی محل نمونه گیری و انجام صحیح رگ گیری توسط نمونه گیر در کبود شدن یا نشدن پوست دست موثر است .

عوامل زیر می توانند سبب بروز خطا در نتیجه آزمایش شما  شوند:

  1.  مصرف دارو ها
  2. ورزش کردن، زمان خون گیری (صبح یا عصر)
  3. حاملگی
  4. اضطراب
  5. ناشتا نبودن

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *