با بیماری فاویسم آشنا شوید

بیماری فاویسم چیست؟

فاویسم که در زیرگروه بیماری‌ های عفونی قرار می‌گیرد، یک بیماری معروف بهاری است که به بیماری باقلایی نیز شهرت دارد .این بیماری همزمان با فصل عرضه باقلای سبز، در افرادی که زمینه مساعد این بیماری را دارند، شیوع می‌یابد، اما لزوما با مصرف باقلا بروز پیدا نمی‌کند، بلکه مصرف برخی داروها یا ابتلا به برخی بیماری‌های عفونی چون هپاتیت نیز می‌تواند به آشکارشدن نشانه‌های آن در بیمار کمک کند.فاویسم زمینه ارثی داشته و به طور قطعی قابل درمان نیست.مصرف باقلای سبز که سرشار از آنتی‌اکسیدان است و به‌خودی خود فواید زیادی دارد، برای افرادی که فاقد آنزیم گلوکز شش فسفات دی‌هیدروژناز هستند، به پاره‌شدن گلبول‌ های قرمز خون، خونریزی داخل عروق، کم‌خونی حاد و نارسایی کلیه  و نتیجتا فاویسم منجر می‌شود.بیماری فاویسم یک بیماری ارثی خونی است که یک بیماری وابسته به جنس بوده و بیشتر در مردان دیده می شود.
این بیماری در نواحی شمالی و جنوبی ایران (سواحل دریا) شیوع بیشتری دارد.

فاویسم چیست؟

علایم ابتلا به بیماری فاویسم چیست؟

خستگی، کوفتگی، استفراغ، اسهال، تهوع، دل‌درد، رنگ‌پریدگی، گاهی تب، کم‌خونی، ادرار پررنگ، ضعف شدید و زردی از علائم بیماری فاویسم است.

فاویسم چگونه تشخیص داده می شود؟

هر زمان که شخصی نشانه‌هایی از خونریزی بافتی را از طریق تغییر رنگ ادرار در خود ببیند، باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه کند تا با تشخیص سریع بیماری فاویسم از عوارض وخیم بعدی آن از جمله کم‌خونی حاد، زردی و نارسایی کلیه‌ها جلوگیری کند.

فاویسم چگونه درمان می شود؟

این بیماری درمان قطعی ندارد و تنها اقدام موثر، پیشگیری از بروز حمله همولیز یا پرهیز از مواجه با مواد اکسیدان و در صورت بروز حمله، مراجعه سریع به پزشک، جهت اقدامات نگهدارنده و حمایتی جهت پیشگیری از عوارض همولیز است.تزریق فوری خون به بیماران مبتلا به فاویسم و جایگزینی گلبول های تازه قرمز به جای گلبول های قرمز آسیب دیده بیمار و کنترل میزان مصرف آب و نمک فرد بیمار نیز از سوی پزشکان مطرح شده است.

چگونه از ابتلا به فاویسم جلوگیری کنیم؟

1-افرادی که  ریشه ارثی بیماری فاویسم را در خود دارند، از خوراندن باقلا به فرزندشان در خردسالی جلوگیری کنند. فاویسمی‌ها حتی به مزارع باقلا نیز نباید نزدیک شوند.
2- مصرف باقلا هم به‌صورت خام و هم پخته برای بیماران فاویسمی خطرناک است و اصلا نباید استفاده شود.
3-فاویسمی‌ها همچنین باید از استفاده برخی داروها شامل آسپیرین و داروهای ضدمالاریا خودداری کنند و در منزل از نفتالین و حشره‌کش استفاده نکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *