benefit of canola oil خواص روغن کانولا

خواص روغن کانولا

benefit of canola oil خواص روغن کانولا

خواص روغن کانولا

کانولا مخفف Canadian Oil يا همان روغن کانادايي است. روغن کانولا از دانه‌اي گياهي به نام کلزا استخراج مي‌شود. به‌همين دليل بعضي‌ها به آن «کانولا» و برخي ديگر به آن «کلزا» مي‌گويند. کلزا، گياهي از خانواده خردل است و در سطح وسيعي در کشور کانادا پرورش پيدا مي‌کند. 

روغن کانولا فقط 7 درصد چربي اشباع دارد. اين ميزان در روغن آفتابگردان، 12، در روغن ذرت، 13 و در روغن زيتون هم 15 درصد است. روغن کلزا، منبع بسيار خوبي براي دريافت اسيدهاي چرب غيراشباع محسوب مي‌شود. اين روغن، حجم بالايي از اسيدهاي چرب امگا 6، لينولنيک، آلفا لينولنيک و امگا3 را هم در خود جاي داده است. اسيدهاي چرب غيراشباع، جزو چربي‌هاي مورد نيازي هستند که بدن قادر به توليد آنها نيست و بايد از طريق مصرف موادغذايي دريافتشان کند. علاوه بر اسيدهاي چرب غيراشباع، کانولا حاوي مقادير مناسبي از ويتامين‌هاي E و K نيز است. هر 1 قاشق غذاخوري روغن کانولا، 124 کيلوکالري انرژي دارد و بدون کلسترول است.

خواص کانولا

روغن کانولا داراي کمترين ميزان اسيدهاي چرب اشباع در بين ساير روغن‌هاي گياهي مخصوص سالاد و پخت‌وپز است. درواقع، ميزان اسيدهاي چرب اشباع آن، نصف اسيدهاي چرب اشباع موجود در روغن زيتون يا سوياست. سازمان غذا و داروي آمريکا به تمام بيماران قلبي و عروقي، افرادي که کلسترول خون بالا و آنهايي که سابقه ابتلا به سکته قلبي دارند، توصيه مي‌کند روغن کانولا را جايگزين ساير روغن‌ها در برنامه غذايي‌شان کنند. بد نيست بدانيد که اسيد آلفا لينولنيک موجود در روغن کانولا با کمک به تنظيم سطح کلسترول و چربي خون، باعث ارتقاي سلامت سيستم قلبي و عروقي هم مي‌شود.

مصارف خانگي کانولا

کانولا يا کلزا جزو روغن‌هاي گياهی است اما مقاومت زيادي در برابر حرارت مستقيم ندارد، بنابراين استفاده از آن فقط براي سرخ کردن ملايم موادغذايي اشکالي ندارد. شما مي‌توانيد از اين روغن براي طعم دادن به سالاد يا از آن در طبخ برنج يا خوراک‌هايي که حرارت سبکي مي‌بينند، استفاده كنيد. البته انواعي از روغن کانولا که حاوي آنتي‌اکسيدان هستند و عبارت «مخصوص سرخ ‌کردن» روي آنها درج شده است، مي‌توان براي سرخ کردن مواد غذايي که به حرارت بالا در مدت زمان بيشتري نياز دارند، استفاده كرد.

طرز نگهداري کانولا

روغن کانولا هم بايد مانند ساير روغن‌ها در فضايي خشک و خنک و دور از تابش مستقيم نور آفتاب نگهداري شود. قرار دادن اين روغن در کنار اجاق گاز باعث اکسيده شدن چربي آن مي‌شود و در اين صورت، مصرفش مشکلات و خطرهايي خواهد داشت. بهتر است بين انواع بسته‌بندي روغن‌هاي کانولا، آنهايي که ظرف‌هاي با پوشش مات دارند، خريداري کنيد. براي پيشگيری از تماس بيش از اندازه هوا با ترکيب‌هاي روغن و اکسيده شدن آن هم، بلافاصله پس از مصرف، در قوطي روغن را محکم ببنديد.

حواستان باشد که …

تمام محصولات غذايي (حتي انواع سالم) بايد به اندازه مصرف شوند تا عوارض ناشي از سوءمصرف آنها پيش نيايد. اين مساله در مورد روغن کانولا هم صدق مي‌کند. يعني با اينکه اين روغن، جزو روغن‌هاي خوب است اما زياده‌روي در مصرف آن مي‌تواند احتمال ابتلا به افزايش وزن، چاقی و عوارض ناشي از آن را به دنبال داشته باشد. هر فرد سالم و بالغ مي‌تواند فقط 25 تا 30 درصد از نياز روزانه بدن خود را از طريق مصرف چربي‌ها تامين کند بنابراين در مصرف اين روغن زياده‌روي نکنيد.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *