درباره لکنت زبان چه می دانید؟

لکنت زبان چیست؟

یکی از اختلالات تکلمی لکنت زبان می باشد  .به  بیان ناقص کلمات  لکنت زبان می گویند در لکنت زبان  فرد کلمات را بصورت کش دار، همراه با مکث بیان می کند و معمولا همراه با تلاش برای بیان درست کلمات، تغییراتی نیز در سر و گردن، پلک زدن، شکلک در آوردن، لرزش فک، لبها و یا کج کردن سر دیده می شود.
به عنوان مثال کودکی که دچار مشکل لکنت زبان می باشد برای ادای کلمه پدر  می گوید: پ پ پ پ پدر ؛ ولی تکرار  یک کلمه  به تنهایی لکنت زبان نمی باشد مثلا بگوید «پدر پدر پدر »  لکنت زبان نبوده و کودک در حال گذران و طی مرحله  رشد و بلوغ گفتار است.
تداوم لکنت زبان به مدت 6 هفته و پس از گذشتن از  چهار سالگی  حتما به پزشک کودک و متخصص گفتار درمانی مراجعه کرده تا با بررسی علل و عوامل محیطی و ژنتیکی به درمان لکنت بپردازد.

لکنت زبان چیست و چگونه درمان می شود؟

دلایل بروز لکنت زبان

عامل اصلی در بروز لکنت زبان عامل ارث و ژنتیک می باشد  علل دیگری نیز در ابتلا به لکنت دخیل می باشند  برخی از این عوامل عبارت اند از:

1-عدم داشتن اعتماد به نفس و عزت نفس پایین
2-وابستگی شدید و اضطراب جدایی
3-فوت نزدیکان
4-ترس و استرس
5- مشکل جسمی
6-واکنش به  وقایع و اتفاقات

عوارض ناشی از لکنت زبان

در صورت تداوم و استمرار لکنت زبان و عدم درمان آن عوارضی مانند  گوشه گیری، دروغ گویی ، کم صحبتی، عدم توانایی در ارتباط با اطرافیان  و بالاخره افسردگی روانی ایجاد می شود  این عوارض با تداوم  لکنت زبان در سن نوجوانی و بلوغ تشدید می شود .

سن شیوع لکنت زبان

لکنت زبان در سن 2 تا 6  سالگی رایج تر است ، چرا که استفاده از  جملات طولانی تر  در این سنین بیشتر می شود . لکنت زبان در پسران بیشتر  از دختران مشاهده می شود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *