درمورد قرص های ضدبارداری چه می دانید ؟

یکی از روشهای پیشگیری از بارداری استفاده از قرص است.قرص‌های ضدبارداری با بالا بردن سطح هورمون‌های زنانه باعث می‌شوند بدن تشخیص دهد چون به اندازه کافی هورمون زنانه وجود دارد، نیازی به ترشح دو هورمون اصلی مورد نیاز برای تخمک گذاری یعنی ال اچ واف اس اچ نیست، بنابراین سطح آنها بسیار کاهش پیدا می‌کند و تخمک گذاری متوقف می‌شود. 

عملکرد قرصهای ضد بارداری و نحوه استفاده آنها

قرص‌هایی از جمله یاسمین، یاز و مارولون که برای توقف تخمک گذاری استفاده می شوند  حتما از روز دوم عادت ماهانه میل شوند، چون این داروها یک مقدار ضعیف‌تر هستند و شروع مصرف از روز پنجم شاید یک مقدار دیر باشد.در زمان شیردهی از  قرص‌هایی که  مینی پیل نام دارند و فقط حاوی پروژسترون هستند استفاده نمایید و آن هارا هر روز سر ساعت میل کنید.مکانیسم اثر آنها فقط با نازک کردن لایه داخلی رحم و ممانعت از لانه گزینی است.
مکانیسم اثر قرص های ضد بارداری
سایر قرص‌های ضدبارداری نیز بهتر است هر روز سر ساعت خورده شوند، اما  اگر فردی که  هر شب سر ساعت 9 قرص می‌خورد  یک شب آن را فراموش کند و فردا صبح یادش بیفتد می‌تواند قرص فراموش شده را میل کند و شب سر ساعت 9 طبق روال عادی به مصرف قرص ادامه دهد. درضمن اگر  بیمار می‌خواهد قرص را طولانی مدت مصرف کند، حتما باید سه ماه بعد از شروع مصرف، سطح چربی‌های بدنش از جمله کلسترول و تری‌گلیسیرید و همچنین قند خونش را اندازه‌گیری کند.پروژسترون باعث احتباس آب در بدن می‌شود وممکن است  سردردهای میگرنی را تشدید کنند. استروژن موجود در قرص نیز گاهی اوقات باعث بزرگ‌تر و دردناک شدن سینه‌ها می‌شود.

روش مصرف قرص ضد بارداری اورژانسی

در حال حاضر قرص‌های پروژسترونی به نام لونژیل موجود هستند که فقط پروژسترون دارند وبه قرص‌های اورژانسی معروفند. طریقه مصرف‌هم به این صورت است که یک عدد بعد از رابطه جنسی و یک عدد 12 ساعت بعد خورده می‌شود. این داروها فقط در 72 ساعت اول بعد از مقاربت قابل استفاده هستند و هرچه زودتر مصرف شوند تاثیرگذاری‌شان هم بیشتر است.بهتر است خانم‌هایی که رابطه دارند این قرص را در منزل داشته باشند تا اگر کاندوم پاره شد یا خوردن قرص ضدبارداری فراموش شد بتوانند از آن استفاده کنند.لازم به ذکر است که این قرص ها را بیشتر از 4سال مصرف نکنید ودرافراد بالای 40سال با احتیاط باید مصرف شود.

 

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *