در مورد بیماری گواتر چه می دانید؟

بیماری گواتر چیست؟

به بزرگی خوش خیم غده تیروئید که باعث  افزایش حجم آن شده و خود را مانند غده بزرگی در زیر گلو وگردن نشان می دهد ، بیماری گواتر می گویند . انواع گواترها  عبارتند از گواتر فامیلی ، گواتر بومی ( ساده ) ، گواتر تک گیر ، گواتر چند ندولی  و گواتر کم کار و گواتر پرکار میزان شیوع گواتر در خانمها 8 برابر آقایان است.

بیماری گواتر چیست؟

 

عوامل موثر در ابتلا به گواتر

  1. ژنتیک
  2.  کمبود ید در مواد غذایی
  3.  مصرف بیش از اندازه غذاهایی مانند شلغم ، کلم

گواتر چه علایمی دارد؟

  1. وجود توده ای در ناحیه قدامی گردن که بیمار یا اطرافیان بیمار ویا پزشک آن را مشاهده می کنند و هنگام قورت دادن آب دهان نیز مشاهده می شود
  2. بزرگتر شدن سیاهرگ های گردن

گواتر چگونه  درمان می شود؟

اگر در خانواده شما ، کسی گواتر داشته باشد برای اطمینان بیشتر از اینکه آیا مبتلا به گواتر هستید یا خیر و بررسی عامل ژنتیک در ابتلا به گواتر حتما  به پزشک مراجعه کنید تا مورد معاینه وآزمایش قرار گیرید. انجام معاینات  بالینی وآزمایشات تیروئیدی واحتمالاً اسکن تیروئید ویا سونوگرافی و یا بیوپسی توسط پزشک به تشخیص صحیح و قطعی این بیماری کمک بسیاری می نماید .این بیماری اگر به موقع تشخیص داده شود ،سریع تر درمان شده و از بین می رود  .  مصرف قرصهای لووتیروکسین در صورت داشتن گواترهای ساده ومعمولی  می تواند گواتر شما را درمان کند و در  درمان گواتر سمی قرص متی مازول مفید است.

تذکر :

اگر تستهای تیروئید شما طبیعی می باشد  بازهم امکان مبتلا بودن به گواتر پنهان وجود داشته که به این حالت یوتیروئید گفته می شود. در این حالت اسکن تیروئید می تواند بیماری گواتر شما را نشان دهد .برای پیشگیری از ابتلا  به بیماری گواتر از غذا های حاوی ید بیشتر استفاده کنید و از مصرف نمک یددار در پخت غذاهای خود غافل نشوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *