در مورد طحال چه می دانید؟

طحال  عضوی از دستگاه لنفاوی محسوب می شود که در سمت چپ بدن و  در زیر قفسه سینه قرار دارد.این عضو بنا به دلایلی که در ادامه می آید ممکن است بزرگ شود و سبب به وجود آمدن مشکلاتی برای سلامتی ما بشود این مطلب به علل بزرگ شدن طحال و راه های درمان آن می پردازد.

همه چیز در مورد طحال

1-علایم بزرگ شدن طحال چیست ؟

هرگونه  احساس درد در قسمت بالا و سمت چپ شکم که  درد آن در  قسمت شانه همان سمت نیز احساس   شود ،احساس سیری کاذب ، کم خونی، احساس خستگی، عفونت های مکرر،سکسکه،تنگی نفس می توانند از علایم بزرگ شدن طحالتان باشند.

2- چرا طحال بزرگ می شود ؟

عفونت های ویروسی و عفونت های باکتریایی مانند سیفلیس، سیروز و سایر بیماری های کبدی ،ابتلا به  سرطان های خون مانند لوسمی و لنفوم و اختلالات متابولیکی می توانند سبب بزرگ شدن طحال شود.

3-راه های تشخیص بزرگ شدن طحال چیست؟

گاهی اوقات پزشک با گرفتن شرح حال بیمار و انجام معاینه بدنی به این عارضه مشکوک می شود و آزمایش خون را جهت شمارش تعداد گلبول های قرمز و سفید و پلاکت ها وسونو گرافی و سی تی اسکن را جهت بررسی دقیق تر برای شما  درخواست می نماید.

4- راه درمان بزرگ شدن طحال 

پس از انجام  آزمایشات و تشخیص  ابتلا به بزرگی طحال ممکن است پزشک با روش جراحی اقدام به خارج کردن طحال از بدن نماید. زندگی بدون طحال نیز ممکن  می باشد ولیکن این گونه افراد بیشتر از افراد عادی در معرض ابتلا به انواع عفونت ها قرار دارند که باید  یک سری واکسن ها را قبل و بعد از عمل جراحی برداشتن طحال تزریق کنند. این واکسن ها از بروز عفونت خون و استخوان و مفاصل جلوگیری می کند. بعد از جراحی نیز  به تشخیص پزشک متخصص، این افراد باید آمپول پنی سیلین تزریق کنند .

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *