راهکار هایی مفید در جهت رفع قولنج نوزادان

 اگرهیج علتی برای گریه مداوم وبی قراری نوزادتان پیدا نمی کنید  به احتمال زیاد نوزادتان به کولیک (colic) یا قولنج مبتلا شده است.

برخی نوزادان پس از به دنیا آمدن تا حدود 3 تا 6ماهگی، ممکن است ساعت ها گریه کنند ویا بی قرار باشندو والدین را آشفته نمایند در این نوشته راهکارهایی جهت رفع قولنج دلبندتان به شما پیشنهاد می شود.

 

1-  حتی المقدور مادران گرامی از شیر خودشان جهت تغذیه نوزادشان استفاده کنند.آمار ابتلا به کولیک  نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شونددر مقایسه با نوزادانی که از شیشه شیر استفاده می کنند، کمتراست.

2 – به نوزاد خود هر بار مقدار کمی شیر بدهید، اما دفعات شیردهی خود را افزایش دهید.

3-پس از هر بار شیر دادن به نوزاد خود، او را روی شانه خودتان قرار دهید و پشت نوزاد را به آرامی بمالید تا آروغ بزند و هر گونه هوای اضافی از معده او خارج شود.
درمان کولیک در نوزادان

4- به مادرانی که نوزاد مبتلا به کولیک دارند، توصیه می شود تا موقع شیر دادن به نوزاد خود، همیشه او را در حالت نیمه خوابیده (حالتی بین نشسته و خوابیده) قرار دهند. این حالت ناراحتی او را پس از شیر خوردن کمتر می کند.

5- هنگامی که نشسته اید می توانید نوزادتان را روی زانوهای خود قرار دهید، طوری که شکم نوزاد روی پاهای شما قرار بگیرد. در این حالت پاهای خود را به آرامی بالا و پایین ببرید تا درد نوزاد کاهش یابد.

6- استفاده از عرق نعنای پاستوریزه و یا دمنوش نعنا تحت نظر پزشک می تواند تسکین دهنده مناسبی برای کولیک نوزاد باشد.

7- گرم کردن موضعی مثل گذاشتن حوله یا پارچه گرم روی شکم نوزاد نیز روش موثری در کاهش نفخ و دل پیچه کودک است.

8- مادر باید از مصرف برخی مواد غذایی مانند شیر گاو، غذاهای ادویه دار و مواد کافئین دار باید اجتناب کند.

9- کودک را در هنگام بی قراری در آغوش بگیرید و یا تاب دهید. تاب دادن کودک در گهواره و یا بر روی دست نیز می تواند کمک کننده باشد.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *