عوامل هورمونی کمک کننده به ایجاد استرس

عوامل هورمونی کمک کننده به ایجاد استرس

عوامل ایجاد کننده استرس چیست؟

سلامت وب : همه ما با استرس آشنا هستیم. استرس واکنشی طبیعی است که ما هر روز تجربه می کنیم. سطح معینی از استرس نه تنها برای فعالیت بلکه برای انگیزش ما در جهت بهره وری از توانایی هایمان ضروری است. استرس بیش از حد می تواند برای سلامت زیان آور باشد. اولین گام در اداره کردن استرس این است که بدانیم که چه وقت استرس به حد غیر مجاز رسیده است. در ادامه عوامل هورمونی کمک کننده به ایجاد استرس را بیان می کنیم.

  • بلوغ: تغییرات وسیع هورمونی در دوران بلوغ عوامل جدی استرس هستند. در دوران بلوغ شکل بدن تغییر می کند،  اندام های جنسی فعالیت خود را آغاز می کنند و هورمون های زیاد در مقادیر وسیع ترشح می شوند. تا آنجا که میدانیم بلوغ با استرس فراوان همراه است.
  • سندروم پیش از قاعدگی: هنگامیکه زنان دوران بلوغ را سپری می کنند بدن آنها در حضور هورمون های زنانه بهترین عملکرد را دارد. هر ماه یکبار درست پیش از خونریزی ماهیانه، سطح هورمون ها به طرز قابل ملاحظه کاهش می یابد. در نزد بسیاری از زنان این سقوط ناگهانی هورمون ها برای ایجاد استرس فوری و البته گذرا کافی است. این استرس گذرا به نام سندروم پیش از قاعدگی شناخته شده است.
  • دوران پس از زایمان: پس از دوران بارداری و انجام زایمان، سطح هورمون ها ناگهان تغییر می کند. پس از یک زایمان طبیعی یا سقط جنین ممکن است برخی از زن ها به دلیل فقدان هورمون های دوران بارداری دچار حالت استرس بیش از حد شوند.
  • یائسگی: در زندگی زنان دورانی فرا می رسد که هورمون های زنانه ناگهان به سطح صفر می رسد، این دوران یائسگی است. کاهش سریع هورمون ها در یائسگی آرام و تدریجی است. با این وجود این کاهش استرس زیادی ایجاد می کند. و آنها را به استرس بیش از حد دچار می کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *