مراقبت های پس از ارتودنسی Post orthodontic care

مراقبت های پس از ارتودنسی

مراقبت های پس از ارتودنسی Post orthodontic care

مراقبت های پس از ارتودنسی

آیا میدانید که استفاده از نخ دندان مخصوص براي آنها که سيم و نگين دارند، واجب و ضروري است. اين نخ دندان‌ به دليل داشتن سه قسمت عمده يعني تنيده شده و سخت‌تر، قسمت کاموايي و قسمتي که شبيه ديگر نخ دندان‌هاست قادر است به خوبي دندان‌هاي شما را از تماس با مواد غذايي و عوامل فساد دندان محافظت کند. حتي استفاده از دهان‌ شويه‌هاي حاوي فلورايد دو تا سه بار در هفته توصيه مي‌شود. مطمئن باشيد اگر اين نکات را رعايت کنيد، به هيچ‌وجه دندان‌هاي شما دچار پوسيدگي نخواهد شد. گله شما از پوسيدگي‌ دندان يا بيماري لثه متعاقب ارتودنسي، ربطي به اين درمان ندارد و به علت بي‌توجهي شما در سلامت دندان‌هايتان است. اغلب افرادي که مراجعه ماهيانه به ارتودنتيست خود ندارند و طي درمان (يک ساله و يا کمتر و بيشتر) نکات بهداشتي را رعايت نمي‌کنند، در مناطق اطراف براکت‌ها با پوسيدگي‌هاي مربعي يا مکعب مستطيل، به صورت تغيير رنگ مواجه خواهند شد. جالب است بدانيد امروزه به دليل حذف روش‌هاي قديمي بسياري از مشکلاتي که متعاقب ارتودنسي ايجاد مي‌شد، حذف شده‌اند. در قديم به جاي براکت‌ها حلقه‌هايي دور دندان قرار مي‌دادند که فلزي بود و علاوه بر نماي نازيبا، به علت از بين رفتن چسب زيرين، ايجاد پوسيدگي هم مي‌کرد اما امروزه با استفاده از چسب مخصوص با نام کامپوزيت، براکت‌ها به سطح مينا چسبانده مي‌شوند. اغلب ارتودنتيست‌ها نيز دقت مي‌کنند از کامپوزيت مناسبي براي دندان‌هاي جلويي که ديد بيشتري دارند، استفاده کنند تا ته رنگ زردرنگ روي دندان‌ها ايجاد نشود. پس از ارتودنسي نيز، تنها با برداشتن آن لايه نازک ميکروني که به جهت آماده‌سازي مينا و چسباندن براکت‌ها، در حد ميکروسکوپي داراي خلل و فرج شده بود، علاوه بر دندان‌هاي مرتب و متناسب در فک بالا و پايين، از سفيدي و درخشندگي آنها لذت مي‌بريد.

 قرص‌هاي آشکارساز

شما مي‌توانيد اين قرص‌ها را از دندانپزشک‌تان بخواهيد. کافي است اين قرص‌ها را بجويد. خواهيد ديد تمام پلاک‌هاي ميکروبي روي سطح دندان‌هايتان رنگ مي‌گيرند و شما مي‌توانيد به آساني آنها را ببينيد و با مسواک زدن از روي سطح دندان‌هايتان پاک کنيد.

مسواک‌هاي مخصوص

مسواک‌هايي در بازار وجود دارند که موهايي که در بخش مرکزي سر مسواک قرار دارند، کوتاه‌تر از موهايي هستند که در محيط قرار دارند بنابراين شما مي‌توانيد سر اين مسواک‌ها را روي براکت‌ها (نگين‌ها) منطبق کنيد و اطراف براکت‌ها را به راحتي تميز کنيد. اگر هم در اثر خارج کردن دندان‌هايتان ميان آنها فاصله افتاده است، مي‌توانيد از مسواک‌هاي بين دنداني «Inter dental Brush» براي تميز کردن فاصله ميان دندان‌هايتان استفاده کنيد. 

دهان‌شويه يادتان نرود

توصيه ديگر ما به شما، دهان‌شويه‌هاي حاوي فلورايد هستند. فلورايد موجود در اين دهان‌شويه‌ها روي سطوح دندان‌ها نشسته و از پوسيدگي‌ دندان‌ها طي درمان ارتودنسي جلوگيري خواهد کرد. 

مسواک‌هاي برقي

مسواک‌هاي برقي به ويژه به کودکان براي تميز کردن براکت‌ها و سيم‌ها کمک مي‌کنند و آنها را به رعايت بهداشت دهان تشويق مي‌کنند. دقت کنيد دور اين وسايل را به گونه‌اي تنظيم کنيد که باعث جابه‌جايي و آسيب سيم‌ها و براکت‌ها نشوند. 

پلاک‌هاي متحرک

اگر شما پلاک‌هاي متحرک ارتودنسي داريد، رعايت بهداشت آن آسان‌تر است. چون مي‌توانيد براي تميز کردن آن را از دهان‌تان خارج کنيد. براي تميز کردن آن مي‌توانيد از «مسواک نرم» و صابون مايع و آب ولرم استفاده کنيد. براي تميز کردن پلاک ارتودنسي‌تان از خميردندان‌هاي معمولي استفاده نکنيد چون موجب سايش پلاک شما مي‌شوند. پلاک ارتودنسي را روي کاسه دست‌شويي تميز نکنيد چون اگر از دست‌تان رها شود، در اثر برخورد با کف سراميک خواهد شکست. بهتر است يک کاسه پلاستيکي پر از آب زير دست‌تان قرار دهيد و پلاک‌تان را بالاي آن بشوييد. مي‌توانيد پلاک‌ ارتودنسي‌تان را بالاي يک سطح نرم نيز تميز کنيد تا در صورتي که از دست‌تان رها شد، نشکند. 

 فقط آب

اگر بيرون منزل هستيد و مسواک زدن دندان‌هايتان بعد از غذا ممکن نيست، حداقل کمي آب در دهان‌تان بگردانيد تا باقي مانده مواد غذايي از دهان‌تان خارج شود.

جايي براي نگهداري پلاک‌ها

اگر شما پلاک ارتودنسي داريد، مي‌توانيد آن را در ساعاتي از روز براي مثال هنگام ميل کردن ناهار، شام يا صبحانه از دهان‌تان خارج کنيد. اين پلاک‌ها و سيم‌هاي آن مطابق دندان‌هاي شما فرم داده شده‌اند تا نيروهاي مناسب و کافي را بر دندان‌هايتان وارد کنند، بنابراين بايد مراقب باشيد که دچار تغيير شکل نشوند. پلاک‌تان را پشت پنجره‌ اتاق و يا اتومبيل زير نور مستقيم آفتاب رها نکنيد. بهتر است از يکي از مغازه‌هاي فروش لوازم پلاستيکي، يک جعبه پلاستيکي مناسب دردار خريداري کنيد و پلاکتان را در مواقعي که از دهان‌تان خارج کرد‌ه‌ايد، درون آن نگهداري کنيد. نگهداري پلاک در اين جعبه از آلودگي و آسيب ديدن آن پيشگيري خواهد کرد.

تغذيه و ارتودنسي

وقتي دندان‌هايتان سيم‌کشي شده‌اند و يا پلاک ارتودنسي داريد بايد مراقب غذاها و تنقلاتي که مي‌خوريد نيز باشيد. بسياري از شيريني‌ها، شکلات‌هاي چسبناک و آبنبات‌ها اطراف سيم‌ها جمع مي‌شود و تميز کردن باقي‌مانده‌هاي مواد غذايي از اطراف سيم‌ها را برايتان دشوار مي‌کند و اگر اين مواد غذايي به خوبي از اطراف سيم‌ها تميز نشود، موجب پوسيدگي دندان‌هاي شما مي‌شود. خوردن خوراکي‌هاي سفت و سخت مانند گز، سوهان و آبنبات را کنار بگذاريد چون موجب شکستن يا کج شدن وسايل ظريف درون دهان‌تان مي‌شود. خوردن نوشيدني‌ها و غذاهاي شيرين را تا جايي که مي‌توانيد، محدود کنيد. خوراکي‌هاي چسبناک به سيم‌ها مي‌چسبند و حتي جدا کردن آنها مي‌تواند سيم‌ها و براکت‌ها را از روي دندان‌هايتان جدا کند.

منبع :سلامت

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *