مرکبات چه فوایدی در سلامتی بدن ما دارند؟

مرکبات

  • پرتقال، نارنگی، گریپ فروت، نارنج، لیمو شیرین، لیمو ترش و دارابی به عنوان مرکبات شناخته می شوند .این دسته از میوه ها  غنی از ویتامین ث می باشند .

تیامین، ریبوفلاوین، نیاسین، پانتوتنیک اسید، ویتامین ب 6 (B6)، فولات، پتاسیم، کلسیم، فسفر، منیزیم، مس  ویتامین ها و مواد معدنی دیگری هستند که به وفور در مرکبات یافت می شوند.

مرکبات سالم ترین دسته گیاهان

  • از آن جایی که مرکبات چربی وسدیم ندارند و فاقد کلسترول می باشند گیاهان مفید و پر فایده ای برای سلامتی انسان ها محسوب می شوند .

 

مرکبات چیست

اهمیت ویتامین ث  موجود در مرکبات در سلامتی

  1. ویتامین ث  در تشکیل پروتئین کلاژن ، سنتز کافی کلاژن برای استحکام رباطها، تاندونها، پوست، رگهای خونی و استخوانها و بهبود زخمها و ترمیم بافتها نقش اساسی دارد.
  2. ویتامین ث  سبب جذب بیشتر آهن شده و در نتیجه از بروز کم خونی جلوگیری می کند.
  3. ویتامین ث در پیشگیری از بروز سرطانها و بیماریهای قلبی عروقی و آب مروارید نقش دارد. 

اهمیت فولات موجود در مرکبات در سلامتی

 

فولات  موجود در مرکبات برای تشکیل سلول های جدید و رشد  اندام ها ضروری می باشد. دریافت پائین فولات باعث افزایش سطح هموسیتئین پلاسما می شود. هموسیستئین یک ماده سمی برای دیواره عروق می باشد و زمانی که سطح آن از حد طبیعی بالاتر رود خطر بیماری های قلبی عروقی افزایش می یابد. مصرف مداوم غذاهای غنی از فولات نظیر پرتقال و آب پرتقال طبیعی منجر به افزایش سطح فولات سرم و در نتیجه کاهش هموسیستئین سرم می شود. همچنین مصرف فولات  در سه ماهه اول بارداری به میزان کافی در دوران بارداری باعث کاهش نقص لوله عصبی در نوزادان می شود.

اهمیت پتاسیم موجود در مرکبات در سلامتی

پتاسیم موجود در مرکبات به حفظ تعادل مایعات موجود در بدن کمک کرده و نقش مهمی در انتقال پیامهای عصبی به ماهیچه ها، انقباض ماهیچه  و حفظ فشار خون در حد نرمال دارد.

مصرف مرکبات به چه افرادی توصیه می شود؟

  1. افرادی که تحت عمل جراحی قرار گرفته اند
  2.  بیماران مبتلا به سوختگی شدید و شکستگی
  3.  بیماران مبتلا به تب و سل
  4.  کودکان، سالمندان و افراد سیگاری
اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *