مصرف برخی داروها در افزایش وزن موثر است

استفاده از بعضی داروها  سبب اضافه وزن  و بروز چاقی می شود .برای مثال بعضی داروها سبب افزایش اشتها شده و برخی دیگر  با ایجاد تغییر در متابولیسم بدن، سرعت سوخت‌ و ساز کالری‌ها را کاهش می‌دهند. بنابراین چنین اضافه وزنی دائمی نبوده و پس از اتمام دوره  مصرف دارو و درمان بیماری  وزن‌ تان هم به میزان قبل باز می‌گردد.

چه دارو هایی سبب چاقی می شوند؟

1-انسولین

مصرف انسولین‌ می‌تواند سبب  افزایش وزن شود اگر مقدار دوز استفاده از آن زیاد باشد با افت قند خون سبب افزایش اشتها شده واز این طریق بر افزایش وزن تاثیر دارد.

2-داروهای درمان دیابت 

داروهایی نظیر  تیازولیدین دیون (پیوگلیتازون) ،گلیپیزاید، گلیبوراید، گلیمیپراید، کلرپروپامید و تولبوتامید با افزایش‌ اشتها  سبب افزایش وزن می شوند . اما در مقابل، داروهایی همچون متفورمین، اگزناتاید، سیتاگلیپتین، پراملینتاید و آکاربوز  سبب کاهش وزن می شوند .

3-کورتون ها 

مصرف داروهایی مانند  پردنیزولون ،بتامتازون، دگزامتازون،هیدروکورتیزون، تریامسینولون، کلوبتازول، فلوسینولون که  معمولا برای درمان التهابات در بدن مانند  بیماری های  آرتریت روماتوئید، آسم، حساسیت یا دیگر بیماری‌های خود ایمنی به کار می‌روند با احتباس آب در بدن سبب بروز چاقی می شوند.

4-قرص های ضد بارداری

قرص های ضد بارداری به علت وجود  دو هورمون پروژسترون و استروژن سبب چاقی بدن می شوند.اگر می توانید از سایر روش های جلوگیری از بارداری مانند کاندوم که تاثیری بر هورمون های بدن ندارد استفاده کنید.

چاقی ناشی از عوارض دارو ها

 

 

توصیه های مفید در جهت کاهش چاقی ناشی از عوارض داروها

1-هیچ گاه  بدون مشورت پزشک  مصرف دارو ها را قطع نکرده و مقدار مصرف آن را کم نکنید .

2-هنگام استفاده از دارو هایی که سبب افزایش وزن می شوند بهره مندی از یک برنامه غذایی سالم به همراه ورزش را فراموش نکنید. فعالیت سبب افزایش سوخت وساز بدن شده و نقش مهمی در از بین بردن عوارض دارو ها و اضافه وزن ناشی از مصرف آن دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *