همه چیز در مورد تالاسمی در روز جهانی تالاسمی

هشتم ماه می  در تقویم جهانی به نام روز جهانی تالاسمی نام‌گذاری شده است.واژه تالاسمی در سال ۱۹۲۵ میلادی به بیمارانی که  مبتلا به کم‌خونی شدید همراه با  علائمی هم چون  بزرگ شدن طحال و تغییر شکل در استخوان های  صورت و جمجمه  مواجه بودند اطلاق شد.

 

از تالاسمی چه می دانید؟

تالاسمی چیست ؟

تالاسمی یکی از صدها بیماری ژنتیکی  است که در اثر   ساخت ناقص هموگلوبین  در بدن به وجود می آید و سبب می شود هموگلوبین ها نتوانند وظیفه خود که همانا  اکسیژن‌رسانی کافی  به کلیه اعضای بدن می باشد را به نحو مطلوبی انجام دهند.

انواع تالاسمی

این بیماری به دو شکل در مبتلایان دیده می شود .به نوع شدید آن (ماژور) و به نوع خفیف آن (مینور) گفته می شود.این بیماری از طریق پدر ومادر به فرزند منتقل می شود .اگر ژن انتقالی از هردو  والد  معیوب باشد فرزند به  تالاسمی شدید یعنی ماژور (Major) و اگر یکی از والدین دارای ژن معیوب این بیماری باشد فرزند به تالاسمی  از نوع  خفیف یعنی مینور (Minor) مبتلا می شود.تالاسمی خفیف یا مینور  مشکلی  ایجاد نکرده  و افراد مبتلا مانند افراد سالم می‌توانند زندگی کنند ولی حتما در زمان ازدواج با انجام آزمایشات قبل از ازدواج وانجام مشاوره ژنتیک  از ازدواج با فرد مبتلا به تالاسمی مینور که  باعث داشتن فرزندی مبتلا به تالاسمی ماژور می شود پیشگیری نمایند. ولی اگر یکی از طرفین مینور باشد و طرف مقابلش سالم باشد ممانعتی برای ازدواج این دو شخص با هم وجود ندارد. این آزمایشات علاوه بر اینکه از تولد فرزند مبتلا به این بیماری جلوگیری می نماید سبب می شود از هزینه های بالا و استرس های ناشی از درمان کودکتان در امان بمانید.

تست الکتروفورز هموگلوبین 

در ضمن اگر مبتلا به کم خونی شدید می باشید برای تشخیص این که به این بیماری مبتلا می باشید می توانید با صلاحدید پزشک متخصص تست الکتروفورز  هموگلوبین که به بررسی هموگلوبین های خون می پردازد  را انجام دهید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *