ویتامین ای چیست و چه خواصی دارد؟

 ویتامین E چیست؟

این ویتامین درارای خواص  آنتی اکسیدانی بوده وبا  اثرات  مخرب رادیکال های آزاد  به  بدن مقابله می کند . فرایندهای متابولیکی در بدن که سبب رشد سلول های ماهیچه ای می شوندبا سلامت غشای سلولی نسبت مستقیمی دارند  و وجود ویتامین e در پیشگیری  از تخریب دیواره سلول و محافظت از غشای سلول ها موثر است . این ویتامین از دسته ویتامین های محلول در چربی  بوده و از راه ادرار دفع نمی شود بلکه  عموما  در کبد ذخیره می شوند .

 ویتامین E چه خواصی دارد؟

این ویتامین با بهره مندی از خواص آنتی اکسیدانی در درمان انواع سرطان‌ ها مانند پروستات، پوست و دهان مفید محسوب می شود . ویتامین e به علت دارا بودن  خاصیت ضد انعقادی سبب بهبود  جریان خون در رگ‌ شده و در بهبود عملکرد سیستم گردش خون سودمند است . ویتامین ای با تقویت سیستم ایمنی از سقط جنین  زنان باردار جلوگیری می کند .همچنین ویتامین ای در تقویت قوای جنسی موثر بوده و به عنوان اکسیر جوانی شناخته می شود.

 

ویتامین ای

منابع تامین ویتامین E چیست؟

منابع گیاهی منبع غنی جهت تامین  ویتامین e  می باشد  . روغن جوانه گندم ، روغن آفتاب گردان و زیتون٬ ذرت و بادام٬ آجیل تازه (فندق٬ بادام٬ گردو)٬ اسفناج٬ کلم پیچ٬ گوجه فرنگی، سویا و سیب زمینی دارای مقادیری از این ویتامین می‌باشند.  میزان نیاز روزانه بدن انسان به این ویتامین ۷ تا ۹ میلی گرم می‌باشد.

کمبود ویتامین E در بدن چه عوارضی دارد؟

کمبود این ویتامین  در بدن در افزایش احتمال ابتلا به سرطان و مشکلات قلبی و عروقی و اختلالات تولید مثلی موثر بوده و یکی از عوامل  ریزش مو به شمار می آید.

مصرف بیش از اندازه ویتامین ای چه  پیامدهایی دارد؟

مصرف بیش از اندازه و به صورت مصنوعی این ویتامین مانند مصرف آمپول یا قرص ویتامین E در بروز  مسمومیت‌های ویتامینی موثر است .همچنین مصرف بیش از اندازه ویتامین ای  در  رسوب کلسیم در استخوان‌ ها  موثر بوده و پروسه ذخیره ویتامین Aدر کبد را  دچار اختلال می نماید . مصرف بیش از اندازه آن (بیشتر از ۴۰۰واحد) خطر مرگ به همراه دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *