ویتامین های ضروری در دوران بارداری

سلامت وب: بدن مادر باردار به ویتامین های بیشتری به نسبت قبل از بارداری نیاز دارد.

13 نوع ویتامین تا کنون شناخته شده است که هر کدام نقش ویژه ای در تندرستی مادر و جنین در دوران بارداری دارند. بعضی از ویتامین ها در بدن ذخیره می شوند مانند ویتامین های آ و د و ای که در چربی حل می شوند، ولی بدن انسان نمی تواند ویتامین هایی را که در آب حل می شوند در خود ذخیره کند مانند ویتامین سی. بنابراین این ویتامین ها باید هر روز به بدن برسد. اگر مادر قبل از بارداری خود، تغذیه کافی داشته باشد، همان برنامه غذایی را می تواند در دوران بارداری خود داشته باشد. ولی اگر تغذیه او کافی نباشد لازم است که مقدار کافی از ویتامین ها به صورت مکمل مصرف نماید.

ویتامین

ویتامین C

بدن خانم آبستن به تمام ویتامین ها نیاز دارد که باید از طریق مصرف مواد غذایی به بدن او برسد ( به جز ویتامین D) ویتامین C برای ساخت و تکامل جفت ضرورت دارد. این ویتامین همچنین بدن مادر باردار را در برابر عفونت ها مقاوم نگه می دارد. این ویتامین در بدن ذخیره نمی شود،  بنابراین مادر حامله باید هر روز از مواد غذایی حاوی ویتامین C مانند میوه ها و سبزی ها استفاده نماید.

ویتامین C در برابر عوامل محیطی مانند نور و حرارت ناپایدار است و از بین می رود. به طور مثال اگر یک پرتقال قاچ زده در هوای آزاد به مدت 30 دقیقه بماند نصف ویتامین C آن از بین می رود.

فولیک اسید

فولیک اسید برای رشد سیستم عصبی جنین مخصوصا در هفته های اول حاملگی ضروری است.فولیک اسید در بدن ذخیره نمی شود و در دوران بارداری نیز چندین برابر در مقایسه با زمان غیر بارداری از بدن دفع می شود. بنابراین لازم است که فولیک اسید هر روز به بدن مادر حامله برسد. تحقیقات نشان داده است ه. خانمی که میخواهد حامله شود و همچنین مادران باردار در سه ماه اول بارداری، اگر فولیک اسید به میزان کافی مصرف کنند از پیدایش ضایعات عصبی نخاعی در جنین آنها پیشگیری می گردد. فولیک اسید بیشتر در سبزیجات برگ سبز تیره مانند گل کلم،  اسفناج، پرتقال، موز و بادام هندی وجود دارد.بنابراین مصرف این مواد به مقدار کافی نیاز بدن را تامین می کند. اسید فولیک در اثر پختن از بین می رود بنابر این مواد غذایی دارای اسید فولیک باید بخار پز شوند. محققین توصیه می کنند مادر باردار  باید اسید فولیک را به شکل مکمل ( قرص یا شربت) ، مخصوصا در سه ماه اول دوران بارداری مصرف کند.

کلسیم

کلسیم برای رشد استخوان ها و دندان های جنین مخصوصا از هفته هشتم دوران بارداری ضروری است. کلسیم همچنین برای انعقاد خون و انقباض عضلات بدن و تعادل سیستم عصبی ضرورت دارد. مادر باردار در دوران بارداری مخصوصا اگر سن او کمتر از 25 سال باشد، دو برابر زمان پیش از بارداری به کلسیم نیاز دارد، بهترین منبع کلسیم شیر و فراورده های آن است.

ملح آهن

نیاز بدن مادر در دوران بارداری به آهن زیاد میشود زیرا آهن برای تکثیر سلول های جنین و تولید هورمون و هموگلوبین گلبول های قرمز که اکسیژن را به سلول های بدن می رساند، لازم است. از طرف دیگر، جنین در دوران بارداری باید آهن مورد نیاز خود و آهن ذخیره تا 5 تا 6 ماه بعد از تولد خود را از مادر تامین نماید.

ملح روی

نیاز مادر باردار به ملح روی در دوران بارداری 50 درصد افزایش می یابد. روی برای رشد سلول های بدن، التیام زخم و فعالیت سیستم ایمنی نیاز است. اگر ملح روی به میزان کافی به بدن مادر باردار نرسد، موجب کاهش وزن جنین می گردد. روی در گوشت مخصوصا ماهی وجود دارد. میگو منشا خوبی از ملح روی می باشد.  ملح روی در حبوبات، آجیل و دانه ها نیز وجود دارد

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *