چه زمانی با کودکمان قهر کنیم؟

اگر کودک شما کار اشتباهی انجام داده است به جای تنبیه بدنی و یا فریاد کشیدن بر سرش چند ساعتی سکوت کنید البته انجام این عمل کمی دشوار است اما با تمرین زیاد می توانید موفق شوید  و برای مدتی کوتاه با او قهر کنید البته پیش از قهر کردن، برای فرزندتان دقیقاً توضیح دهید که خطایش چیست و به چه علت از دستش ناراحت شده‌اید؛ مثلاً بگویید: ‌دخترم  از این که این  حرف بد را زدی، از دستت ناراحت هستم.‌تا او بداند به چه دلیل سکوت اختیار کرده اید اما قهر کردن هم باید آدابی داشته باشد با رعایت این موارد می توانید برخورد مناسبی در مواجهه با کار بد فرزندتان داشته باشید .

قهر کردن با کودکان

1-زمان قهر را طولانی نکنید

به کودک خود بفهمانید تا چه مدت قصد دارید با او صحبت نکنید؛ مثلا به او بگویید: من برای تنبیه تو قصد دارم، از همین الان تا دو ساعت دیگر با تو صحبت نکنم.
زمان قهرتان را طولانی نکنید و پس از مدت زمان تعیین شده  با او شروع به حرف زدن کنید چون اگر زمان قهرتان را طولانی کنید  فرزندتان به این روش شما عادت کرده و نه تنها قهر کردن را یاد خواهد گرفت بلکه دیگر قهر کردن را واکنش تنبیهی برای رفتار ناپسندش قلمداد نخواهد نکرد.

2-در برابر اصرار های فرزندتان قوی باشید 

اگر فرزندتان بعد از شنیدن تصمیم شما، شروع به اصرار و پافشاری جهت حرف زدن با او نمود بر احساسات خود غلبه کنید و قهرتان را به هیچ وجه نشکنید تا مهلت قراردادی‌تان به سر آید. اگر فرزندتان بتواند با اصرار و پافشاری خواسته‌اش را به کرسی بنشاند، به مرور زمان درمی‌یابد که می‌تواند هر کاری کند و سپس والدینش را از تصمیم‌شان منصرف سازد.

3- توهین و تحقیر فرزند ممنوع 

شما  اجازه ندارید به فرزندتان توهین کنید و انجام هر گونه  تحقیر کلامی و غیرکلامی ممنوع است ،شما  فقط باید گفت‌وگویتان را برای مدت زمان کوتاه و مشخص شده با او محدود  کنید و هرگز زیر لب صفات بدش را گوشزد نکنید.

4- از موضوع پیش آمده و قهر خود با  اطرافیانتان صحبت نکنید 

هیچ لزومی ندارد مادرتان بفهمد که به علت انجام دادن کار نادرستی شما امروز با فرزندتان قهر کرده‌اید، چون با این کار هم قبح قهر بودن‌تان را از بین می‌برید و هم این که او را نزد دیگران تحقیر و کوچک می‌کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *