چگونه بفهمیم که مبتلا به کم خونی شده ایم ؟

اگر پوست صورتتان رنگ پریدگی دارد , احساس خستگی مداوم دارید  , دست وپایتان همیشه سرد است  واحساس سرگیجه دارید ممکن است به کم خونی از نوع فقر آهن مبتلا شده باشید.

راههای تشخیص کم خونی

شما تنها در حدود ۱ میلی گرم از هر ۱۰ تا ۲۰ میلی گرم آهن در مواد غذایی را جذب می کنید, بنابراین نیاز به یک رژیم غذایی متعادل با غذاهای غنی از آهن دارید.

گوشت قرمز, زرده تخم مرغ و جگر منابع غنی از آهن هستند و همچنین حاوی کلسترول و چربی های اشباع شده می باشند؛ که به این دلیل باید مصرف آن ها به جهت سلامت قلب محدود شود.علاوه بر گوشت قرمز, غذاهای دریایی,و مرغ یا بوقلمون سبزی های تیره, سبزیجات برگ دار, میوه های خشک, غلات غنی شده آهن, لوبیا, عدس, نخود, سویا و کنگر فرنگی, دانه های لوبیا, اسفناج و کلم بروکلی در صدر فهرست غذاهای حیوانی وگیاهی  غنی از آهن هستند.

علایم ونشانه های کم خونی ومواد غذایی سرشار ازآهن

برخی از مواد غذایی مانند قهوه, چای, شیر ،دوغ و پروتئین سویا می توانند جذب آهن را مسدود کنند و نباید از آنها در ترکیب با غذاهای غنی از آهن استفاده کرد وباید پس از دوساعت از مصرف مواد یا مکمل های آهن دار مصرف شوند.

درمان کم خونی با مواد طبیعی

اضافه کردن ویتامین C به شکل آب پرتقال, گوجه فرنگی, انواع توت ها و .. می تواند جذب آهن از غذاهای غنی از آهن را افزایش دهد.

علاوه بر مواد غذایی غنی از آهن, می توان از مکمل های آهن برای درمان کم خونی استفاده کرد.مکمل های آهن برای مدت بیش از چند ماه تجویز می شوند, اما می تواند عوارض جانبی مانند سوزش سر دل و یبوست را ایجاد کند. برای جلوگیری از ناراحتی معده باید قرص آهن را همراه با غذا و با فاصله با زمان خواب مصرف شود.

 

لازم به ذکر است اگر احتمال می دهید دچار علائم فقرآهن هستید, حتما یک آزمایش خون بدهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *