کلم قمری سبزی پرخاصیت

کلم قمری یکی از ناشناخته ترین کلم هاست که شاید کمتر کسی آن را بشناسد.کلم قمری خواص بی شماری دارد که در این جا با برخی از آن ها آشنا می شوید.

کلم قمری سبزی از خانواده کلم هاست که ارزش غذایی آن تقریبا شبیه گل کلم و مقدار ویتامین و برگ های آن بیش از ساقه است .ساقه هوایی و ضخیم این گیاه ارزش غذایی دارد ودر بعضی از کشور ها از برگ آن نیز استفاده می کنند.کلم قمری به رنگ های سفید ،آبی و بنفش دیده می شود .کلم قمری گرم و تر است و منبع غنی از ویتامین های ث و دی و کلسیم ،فسفر و پتاسیم و ترکیبات سولفید آلدئیدی و کمی ویتامین آ و ب است.

1-رفع یبوست 

کلم قمری سرشار از فیبر بوده و دشمن سرسخت یبوست می باشد .فیبر های غذایی باعث تحریک روده ها و دفع راحت شده وسیستم گوارش را فعال می کنند .در نتیجه کلم می تواند از بروز یبوست پیشگیری و یا آن را درمان کند.

2-آرتروز 

کلم قمری سرشار از آنتی اکسیدانی به نام (گلوکوزینولات)است که غضروف استخوان ها را تقویت کرده واز سایش آن جلوگیری می کند.بدین منظور هفته ای دو مرتبه کلم خام را به عنوان سالاد میل کنید .اگر کلم پخته دوست دارید بهتر است که آن را بخار پز کنید.

خواص درمانی کلم قمری

3-تقویت سیستم ایمنی

رنگدانه ی آنتی اکسیدان بتاکاروتن که فراوان ترین کاروتنوئید موجود در خانواده کلم است به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و باعث افزایش قدرت دفاع بدن علیه بیماری ها می شود .کلم قمری منبع خوب فولات است که برای ساخته شدن آنتی بادی ها و گلبول های سفید لازم است.

4-درمان ترک وسوختگی پوست

کلم قمری به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های طبیعی یک مرهم فوق العاده برای مشکلات پوستی است .زخم ها را درمان کرده و ترک و سوختگی را برطرف می کند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *