مهمترین دلیل ریزش مو در خانمها چیست؟ What is the most important reason for hair loss in women?

دلیل ریزش مو در خانمها

مهمترین دلیل ریزش مو در خانمها چیست؟  What is the most important reason for hair loss in women?

مهمترین دلیل ریزش مو در خانمها چیست؟

اولین علت ريزش مو بارداري

بسیاری از خانم‌ها پس از تولد فرزندشان دچار ريزش موي شديد مي‌شوند. اين نوع ريزش مو معروف به آلوپسياي بعد از زايمان است و عادي و گذرا است. وقتي خانمي باردار است، ريزش موي او زيادتر از معمول نيست اما پس از زايمان، تعداد زيادي مو به صورت غيرعادي به مرحله استراحت از دوره رشد مو رسيده، مي‌ريزند. افزايش ريزش مو حدود 2 تا 3 ماه پس از زايمان اتفاق مي‌افتد. در اين موقع است که بانوان متوجه ريزش موي‌شان مي‌شوند و موي فراواني با برس و شانه بيرون مي‌ريزد. افزايش ريزش مو، حدود 1 تا 6 ماه ادامه مي‌يابد، سپس رشد طبيعي مو از سر گرفته مي‌شود. اين نوع ريزش مو ممکن است پس از سقط هم ديده شود. البته همه مادران دچار اين عارضه نمي‌شوند. راه‌حل‌اش هم اين است که با موهاي‌تان با ملايمت برخورد کنيد. آنها را حتي‌المقدور کمتر دستکاري کنيد. با برس‌هاي نرم و با دندانه‌هاي ساخته شده از موي طبيعي برس بزنيد. موهاي‌تان را به نرمي شستشو دهيد و موقع خشک کردن به جاي مالش، به ملايمت با دست روي حوله بزنيد. مدل موي معمولي و نرم که دستکاري يا کشش زيادي لازم نداشته باشد، انتخاب کنيد. اين نوع ريزش مو به ندرت بيش از 4 ماه طول مي‌کشد.

 ريزش مو به دليل بافتن يا دم‌اسبي کردن موها

خيلي‌ها عادت دارند موهاي‌شان را در تمام طول روز پشت سرشان به حالت دم‌اسبي جمع کنند يا ببافند ولي اين مي‌تواند يکي از دلايل ريزش زياد موهاي شما باشد. هر نوع کشش طولاني مو و بافتن سفت آن باعث ريزش موقتي مو (آلوپسياي کششي) ‌شود. اين ريزش مو معمولا بين 3 تا 6 ماه طول مي‌کشد و به تدريج متوقف مي‌شود و بعد به آرامي شروع به رشد مجدد مي‌کند اما اگر اين قبيل مدل‌هاي مو سال‌هاي زيادي ادامه ‌يابند ممکن است به ريزش دايمي مو منجر گردند. در برخي موارد مو به علت کشيدگي، نزديک پوست سر مي‌شکند. اين نوع ريزش مو اغلب در پيشاني و کناره‌هاي پوست سر، جايي که مو تحت بالاترين فشار است، پيش مي‌آيد. برخي از موها کنده شده و برخي ديگر شکسته مي‌شوند. ريزش مو فقط پس از استفاده از مدل‌هاي فوق رخ مي‌دهد و با انتخاب گاه به گاه اين قبيل مدل موها، اين عارضه برطرف مي‌شود.

 ريزش مو به دليل مصرف قرص‌هاي ضدبارداري

قرص ضدبارداري را بسياري از بانوان هر روز مصرف مي‌کنند ولي اين قرص‌ها براي تعداد اندکي از بانوان دردسرساز مي‌شوند. تعداد بسيار کمي از بانوان با خوردن اين قرص‌ها دچار ريزش موقتي مو مي‌شوند. بيشتر اوقات پس از قطع دارو ريزش مو رخ مي‌دهد. خانم‌هايي که موقع استفاده از اين قرص‌ها دچار ريزش مو مي‌گردند، ممکن است زمينه ارثي ريزش مو هم داشته باشند که ريزش مويشان با مصرف قرص‌ها تشديد گردد. وقتي خانمي مصرف اين قر‌ص‌ها را متوقف مي‌کند، دو يا سه ماه بعد متوجه ريزش موهاي سرش مي‌شود. اين ريزش ممکن است 6 ماه طول بکشد و سپس متوقف شود. 6 تا 12 ماه پس از آنکه ريزش مو قطع شد، موي سر مجددا شروع به رشد مي‌کند.

  ريزش مو به دليل رژيم‌هاي غذايي عجيب و غريب

اگر رژيم‌هاي عجيب و غريب مي‌گيريد، بدانيد که شايد دچار ريزش مو شويد. رژيمي که شديدا کمبود پروتئين داشته باشد، در رشد مو اثر خواهد گذاشت زيرا مو اساسا از پروتئين تشکيل شده است. افراد در هر سني لازم است پروتئين مناسب مصرف کنند تا رشد معمولي مو حفظ گردد. پروتئين در گوشت، مرغ، ماهي، تخم‌مرغ و شير و پنير و حبوبات و … پيدا مي‌شود. افراد گياهخوار و آنها که مطلقا از رژيم بدون پروتئين استفاده مي‌کنند و مبتلايان به بي‌اشتهايي عصبي که در ميان مانکن‌ها و طرفداران لاغري بيش از حد کم نيستند، به سوءتغذيه پروتئيني دچار مي‌شوند. در چنين مواردي مو باريک‌تر مي‌گردد و سرانجام به مرحله استراحت کشيده مي‌شود. 2 يا 3 ماه بعد، ريزش شديد مو آغاز مي‌شود. اين مرحله با استفاده از مقدار مناسب غذاي حاوي پروتئين قابل پيشگيري و برگشت است. برخي رژيم‌هاي غذايي به کم‌خوني فقرآهن منجر مي‌گردند که مي‌توانند باعث ريزش مو شوند. اما اين باور غلط که ريزش مو به کمبود ويتامين مربوط است، در تحقيقات نتايج ضد و نقيضي را نشان مي‌دهد. هيچ ويتامين جداگانه‌اي تاکنون مشاهده نشده است که اثر قابل‌توجهي در رشد مو داشته باشد. مصرف زياد ويتامين به خصوص ويتامين A ممکن است آثار سمي داشته باشد. اگر فکر مي‌کنيد که کمبود تغذيه‌اي داريد، بايد با پزشک مشورت کنيد. هر گونه تغيير فاحش در تغذيه در هر مدت زمان، به ريزش مو منجر مي‌گردد.

  ريزش موي طبيعي، نوع زنانه

اکثر خانم‌ها وقتي سن‌شان بالا مي‌رود موهاي سرشان به‌طور پراکنده کم‌پشت مي‌شود. به اين شکل پايدار ريزش موي زنانه گفته مي‌شود و مشابه طاسي مردانه است. اين ريزش مو ممکن است مثل طاسي مردانه با عقب رفتگي خط مو باشد. اما اکثرا کم‌پشتي پراکنده در تمام سر ديده مي‌شود و خيلي آهسته‌تر از طاسي نوع مردانه پيشروي مي‌کند. اين ريزش مو ممکن است اولين بار پس از يائسگي ايجاد گردد. خانم‌ها هرگز عملا طاس کامل نمي‌شوند. مردان و زنان هر چه سن‌شان بگذرد، موي کمتري خواهند داشت. وراثت در هر دو نمونه طاسي مردانه و زنانه نقش دارد. در مردها بيشتر از مادر و در زنان بيشتر از پدر به ارث مي‌رسد. عملي‌ترين راه پوشاندن اين حالت مدل دادن مناسب به مو است. گاهي درمان‌ هاي جديد مثل پيوند مو به بانوان توصيه مي‌شود.

منبع: سلامت

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *