گیاه هویج چیست

گیاه هویج و خواص آن در طب سنتی+مضرات هویج

یکی از سبزیجات مفید و بسیار پر خاصیت که خوشبختانه در تمامی فصول سال وجود دارد سبزی نارنجی رنگی به نام هویج است که از فواید آن برای سلامتی نمی توان به سادگی گذشت .با توجه به همین موضوع و کاربردهای مختلف و گسترده این سبزی تصمیم گرفتیم تا مقاله امروز سلامت وب را به معرفی این سبزی خوش رنگ و پر خاصیت اختصاص دهیم .اگر شما نیز به سلامتی و زیبایی خود علاقمندید توصیه می کنیم حتما این مقاله را مطالعه نموده و از این سبزی به صورت روزانه در برنامه غذایی خود استفاده کنید .

گیاه هویج چیست؟

گیاه هویج با نام انگلیسی (Carrot) یکی از بهترین و پر خاصیت ترین سبزیجات ریشه دار است که همه ما آن را به عنوان یک منبع کامل و سرشار از ویتامین آ می شناسیم .اما بهتر است بدانید ویتامین های موجود در این ماده تنها به همین یک مورد محدود نشده و این سبزی با دارا بودن انواع ویتامین ها و املاح معدنی به جز تقویت قدرت بینایی کاربرد گسترده ای در تامین سلامتی عمومی بدن و زیبایی پوست و موی شما به همراه دارد که تمامی این موارد در مقاله امروز سلامت وب مورد بررسی قرار می گیرد.

خواص هویج برای پوست


انواع گیاه هویج

گیاه هویج دارای انواع و اقسام مختلفی است که مهم ترین نوع آن هویج فرنگی و زردک است فرق آن ها در این است که زردک دارای قند بیشتری بوده که این قند حتی برای مبتلایان به بیماری قند بدون زیان است و علت زیادی قند در آن وجود دیاستازیست که سلولز را به قند تبدیل می کند این دیاستاز دارای منگنز زیادی است و برای این که از وجود این دیاستاز بمنظور تقویت ترشحات بدن استفاده کنیم ،لازم است هویج را با پوست بخوریم و هرگز پوست آن را نکنیم . آهن زردک نیز زیادتر از هویج فرنگی است زیرا هویج فرنگی 6/0 میلیگرم درصد و هویج ایرانی 8/1 میلیگرم درصد آهن دارد و خاصیت آن برای خون زیادتر از هویج است یعنی سه برابر می باشد ولی ویتامین ث هویج فرنگی بمراتب بیشتر و سه برابر زردک است. بنابراین برای صاف و رقیق کردن خون هویج فرنگی مفیدتر است، زیادی آهن زردک ویتامین ث آنرا فاسد می کند.


تاریخچه گیاه هویج

گیاه هویج تقریبا” سفید یا زردرنگ ها پریده از قدیم معروف بوده و قدیمی ها آن را می شناخته اند چنان که (پلین) گیاه شناس معروف در کتاب تاریخ طبیعی خود آن را توصیف کرده است ودر زمان (آپلییوس ) نیز در کتاب خود دستورهائی در مورد تحسین هویج سفید داده است . هویج سفید توجه مجسمه سازان قدیمی را نیز به خود جلب کرده و چنانچه مشاهده می شود یکی از آن ها آن را در روی سنگی در یونان حجاری کرده است. نام یونانی هویچ از کلمه ای ریشه گرفته که اشاره به خواص طبی و شفابخشی آن می کند و به علاوه در زبان یونانی نام آن بمعنی آرامش بخش و  خواب کننده نیز آمده است. ( دیوسکورید ) طبيب معروف یونان در یکی از کتابهای خود بنام ( اساس مواد غذائی ) از هویج بعنوان یک آرام بخش قوی نامبرده است. با این همه هویج در قرن پانزدهم یعنی پانصد سال پیش در طباخی و داروهای گیاهی رواج پیدا کرد و در سال 1588 یکی از طباخان بزرگ فرانسه بنام ( پلاتین ) در کتاب خود نوشته است، شما هر قدر که مایل باشید می توانید هویج مصرف کنید و برای این کار بایستی پوست آن را بتراشید و قطعه قطعه اش کنید و چون شلغم بپزید و در بشقاب گذاشته کمی نمک و سرکه و گشنیز و فلفل روی آن بپاشید و مصرف کنید. هیچ وقت هویج را پوست نکنید اگر خواستید با بروس بشوئید . در سال 1913 گیاه شناس معروف ( نیکولا اودری ) در هویج خواص اشتها آوری کشف کرد و حال اینکه ( پروسيوکالامو ) در کتاب خود بنام ( اساس نگهداری تندرستی ) به خانم ها توصیه می کند که هویج بخورند تا دوره قاعدگی آن ها مرتب شود. در ایران هویج به رنگ های صورتی و زرد و قرمز وجود دارد که همگی آن ها دارای یک خواص هستند در مورد هویج سفید و این که چگونه حالا قرمز شده است حکایتی در کتب فرهنگی هست که بنا به آن روایت زن جوانی که به مسیح اعتقاد داشت در آشپزخانه خود مشغول پوست کندن هویج سفید بود که ناگاه دزدان باو حمله کردند و با کارد آن زن بیگناه را بقتل رسانیدند ، چند قطره از خون آن زن بر روی هويجها ریخت و از آن زمان هویج سفید رنگ دیگری بخود گرفت و هویج قرمز فعلی شد. هویج معدن ویتامین آ  (A ) می باشد نام کاروتن نام ماده اصلی این ویتامین در نباتات است و به همین علت نام آنرا از هویج گرفته اند.

خواص هویج برای مردان


ارزش غذایی هویج

طبع هویج در طب سنتی گرم و تر بوده و حاوی مقادیر بالایی بتاکاروتن، آنتی اکسیدان ، فیبر، ویتامین A، C، K و B8 و همچنین اسید پانتوتنیک، فولات، پتاسیم، آهن، مس و منگنز است.


خواص درمانی هویج

مهم ترین خواص هویج در طب سنتی شامل موارد زیر می باشد:

مضرات هویج


1.درمان سوختگی، و سودا و کورک و اگزما و هر نوع خارش و ناراحتی پوستی 

200 گرم هویج را خوب بشوئید و بعد با دندانه های ریز رنده آن ها را ریز ریز کنید سپس این هویج رنده شده را روی پارچه مخصوص کمپرس بریزید و بصورت ضماد روی جاهائی از بدن که سوخته شده یا سودا یا کورک دارد بگذارید و حتی می توانید آن را روی محل هائی که تحریک وزخم شده بگذارید خاصیت شفا دهنده کاملی دارد بخصوص مغز هویج بهترین وسیله ساکت کردن خارش است .


2.تقویت رشد بدن و درمان نرمی استخوان بچه ها و نقاهت بیماران 

خواص هویج خام برای کودکان چیست؟ هویج را رنده کنید مقداری لیمو یا آب لیمو به عنوان چاشنی به آن بزنید و به بچه خود بدهید تا رشد آن ها تکمیل و تقویت شود . کسانی هم که از بستر بیماری برخواسته و دوران نقاهت را می گذرانند و به اشخاصی که دچار کمبود غذائی شده اند یا اشخاصی که عصبانی مزاج هستند و یا پیرانی که دچار  ضعف و ناتوانی شده اند سالاد هویج بدهید و آن ها را تقویت کنید.این داروی سالم و  کم خرج برای همه مفید است زیرا هویج سرشار از ویتامین است به کلیه اشخاص ضعیف و حتی بیماران نیز می توانید آب هویج بدهید. یک صد گرم هویج شسته و خردکرده را در اّب  میوه گیری بریزید سپس این آب هویج را بطور خالص یا مخلوط با کمی نمک روزانه دو یا سه بار مصرف کنید.


3.تقویت قوای جنسی

خواص هویج برای مردان چیست؟ هویج شما را از قولنج در امان بواسیر را درمان و در جماع تقویت می کند. خوردن هویج کلیه ها را گرم و برانگیزنده آلت است.


4.درمان اختلالات هضم غذا و نفخ و گاز معده 

30 تا 50 گرم هویج خشک کرده را در یک لیتر آب جوش بریزید و بمدت 5 دقیقه آن را دم کنید سپس آن را با عسل شیرین سازید و بعد از هر وعده غذا یک فنجان از آن را بنوشید: توجه – چون هویج مقدار زیادی قند طبیعی دارد بهتر است آب آن را تهیه و بنوشیم که نفخ نیاورد.


5.درمان یرقان و بحران کبد باهویج 

اگر همه روزه یک فنجان آب هویج خام را صبح ناشتا بنوشید پس از چندی ملاحظه خواهید کرد که رنگ شما باز شده و کبد شما هم به راحتی کار می کند و برای درمان یرقان و هر نوع ناراحتی کبدی مفیدترین داروها نوشیدن همین یک فنجان آب هویج تازه در صبح ناشتا می باشد . پس کسانی که مبتلا به ناراحتی های کبدی یا کیسه صفرا هستند می توانند با هویج خود را بهبود بخشند .


6.درمان شاش بند 

30 تا 40 گرم ریشه های خشک هویج وحشی را در یک لیتر آب سرد بخیسانید و بعد آن را تا 12 دقیقه بجوشانید سپس بمدت یک ساعت کنار بگذارید بعد این جوشانده را صاف کنید و روزی 3 فنجان از این جوشانده را قبل از غذابنوشید کاملا بهبود خواهید یافت. چون آب هویج ادرارآوری قوی و خوب است.

خواص هویج در طب سنتی


7.هویج زیبائی می بخشد

 خواص هویج برای پوست شامل زیبا و شفاف شدن رنگ پوست می باشد .ورقه هائی بصورت ماسک یا رنده شده ، یا نوشیدن آب آن هرروز ناشتا برای پوست مفید رنگ رخسار را می گشاید و پوست های شل را سفت و براق می کند.


8.تقویت چشم 

جوشانده ریشه هویج وحشی بنا بشرح بالا برای تقویت قوه بینائی و درخشندگی  و فروغ چشمها بسیار مفید است بخصوص هویج برای درمان نسوج ورم کرده چشم عالی است .


9.درمان مرض قند یا دیابت 

در برخی موارد هویج را بعلت داشتن قند زیاد برای بیماران قند زیان آور دانسته اند .اما اخيرا” در هویج انسولین گیاهی مخصوصی پیدا کرده اند که بیماری قند را معالجه می کند. 


10- درمان فشارخون 

خوردن هویج بخصوص زردک بسیار مفیداست کلسترول خون را پائین می آورد .


11.افزودن شیر زنان 

خواص هویج برای زنان شامل افزایش شیر مادر است .خوردن جوشانده دانه هویج شیر را می افزاید بمقدار یک قاشق قهوه خوری با یک فنجان آبجوش بعلاوه مقوی و اشتها آور هم هست و قاعدگی را هم منظم می کند.


مضرات گیاه هویج

با توجه به این که این ماده سرشار از ویتامین آ می باشد بنابراین زیاده روی در مصرف آن سبب زرد شدن رنگ پوست و سمی شدن کبد خواهد شد .در صورتی که از داروهای حاوی ویتامین آ مانند ایزوترتینوئین برای درمان آکنه یا آیتورتین برای درمان پسوریازیس استفاده  می کنید برای جلوگیری از تداخل یا عدم جذب داروها و بروز مضرات هویج در مورد مصرف این سبزی حتما با پزشکتان مشورت نمایید .

نحوه مصرف هویج

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *