خواص گل نرگس

گل نرگس و دمنوش آن چه خاصیتی دارند؟+مضرات گل نرگس

گل نرگس یکی از گیاهان بسیار مفید زمستانی است که همگی ما آن را به عنوان گلی زیبا و تزیینی می شناسیم اما بهتر است بدانید این گیاه چشم نواز و بسیار زیبا دارای خواص درمانی بسیاری بوده و استفاده از آن برای سلامتی و زیبایی در طب سنتی کاربرد گسترده ای دارد .اگر شما نیز علاقمندید تا در مورد این گیاه و خواص درمانی آن اطلاعات کامل و جامعی را کسب نمایید به ادامه سلامت وب امروز توجه بفرمایید .

گل نرگس چیست؟

گل نرگس با نام انگلیسی و نام علمی Narcissus  یکی از گل های بسیار زیبا ،معطر و چشم نواز زمستانی است که وجود آن طراوت بخش محیط می باشد .طبع گل نرگس گرم و خشک بوده و طبع روغن نرگس گرم و تر است.در ادامه می توانید با مشخصات ظاهری این گیاه بیشتر آشنا شوید .

خواص بوییدن گل نرگس


مشخصات ظاهری گل نرگس

گیاه نرگس یک گیاه گلدار تک لپه ای متعلق به تیره مارچوبه سانان است که به عنوان یک گیاه دائمی و پیاز دار همانند سنبل دارای پیازی درشت با ورقه های فلسی و مطبق می باشد .با توجه به این که این گیاه جزو گیاهان پیاز دار است بنابراین قابلیت آن را دارد تا چندین سال به صورت متوالی گل داده و هر سال نسبت به سال قبل گل های درشت تری را تولید نماید .

گل های این گیاه در رنگ های متنوعی شامل سفید، زرد و نارنجی بوده و برگ های این گیاه به صورت صاف و شیاردار در طول ساقه قرار دارد .معروف ترین نوع گل نرگس که در ایران کاشت می شود نرگسی با نام  Narcissus tazetta می باشد که اشتباها آن را به نام نرگس شیراز می شناسیم حال آن که در شهر شیراز با توجه به شرایط گرم آب و هوایی امکان کاشت  نرگس وجود نداشته و منطقه ای به نام «جره بالاده کازرون» مقام اول کشت گیاه نرگس شهلا و شش پر در ایران را به خود اختصاص داده است .

طبع گل نرگس


خواص درمانی گل نرگس

این گیاه به علت دارا بودن ترکیبات آلی ،آلکالوییدها و سایر آنتی اکسیدان های مفید دارای خواص درمانی بی شماری می باشد که در ادامه شما را با خواص گل نرگس در طب سنتی بیشتر آشنا می کنیم.


1.درمان تشنج و ناراحتی های عصبی

اگر می خواهید داروی گیاهی قدرتمندی را برای رفع مشکلات یاد شده استفاده کنید از این گیاه استفاده کنید چرا که این گیاه بهترین است .پیامبر اکرم (ص) خواص بوییدن گل نرگس را تقویت مغز و آرامش و داشتن خوابی خوش بیان نموده اند همچنین امام رضا (ع ) فرموده است استشمام عطر نرگس از بین برنده و درمان افسردگی است.   بر اساس تحقیقات صورت گرفته توسط پژوهشگران طب سنتی هر گاه مصرف نرگس ایجاد استفراغ نماید ناراحتی های عصبی فرد را تسکین داده و منجر به آرامش او شده و مخلوط روغن نرگس و عسل در بهبود و درمان تشنج بسیار مفید است.


2.درمان شبکوری

برای درمان این بیماری می توانید کوبیده گیاه نرگس را به چشم کشیده و بدین طریق از عوارض این بیماری در امان بمانید .همچنین روغن مالی سر و گردن با روغن نرگس در تقویت بینایی بسیار موثر است.


3.درمان مشکلات تنفسی

برای درمان کلیه مشکلات تنفسی علی الخصوص بیماری آسم می توانید از دمنوش این گیاه استفاده کنید .طرز تهیه دم نوش گل نرگس بدین صورت است که در حدود 10 گرم نرگس را در یک لیتر آب جوشانده و سپس آن را مصرف نمایید .همچنین بوییدن این گیاه از ابتلا به زکام جلوگیری کرده و در بهبود سرماخوردگی نقش بسزایی دارد .

قطره گل نرگس


4.افزایش رشد مو 

اگر می خواهید رشد موهایتان را افزایش دهید و موهایی بلند و پرپشت داشته باشید از شست و شوی موهای با آب این گیاه غافل نشوید .بدین منظور 5 تا10 گرم گل یا ساقه این گیاه را در یک چهارم لیتر آب بجوشانید و یا به مقدار یک تا دو گرم از پودر آن را در آب بریزید و سپس موهایتان را با آن بشویید .


5.درمان کننده درد های مفصلی

اگر به هر دلیلی از دردهای مفصلی رنج می برید می توانید از مخلوط پیاز نرگس، عسل و کمی سرکه استفاده نموده و اندام مورد نظرتان را با این مخلوط ماساژ دهید و اثرات معجزه آسای این ضماد را در رفع و کاهش دردهای مفصلی با تمام وجود مشاهده کنید .


6.درمان سردرد و سرگیجه

برای رهایی از سردرد و سرگیجه می توانید از روغن نرگس استفاده کنید .مالیدن روغن نرگس به پیشانی و اطراف گوش‌ ها و گردن در فع سردرد ها و سرگیجه های ناشی از تجمع اخلاط بسیار سودمند است .


7.بهبود عملکرد گوارش

مالش روغن نرگس  به پاها و معده برای رفع یبوست اثر بسیار نافع و موثری دارد .در صورتی که قصد درمان اسهال و استفراغ را دارید از مالش روغن نرگس به دنده ها و شکم غافل نشوید .


8.گیاهی مفید برای زنان

مهم ترین خواص گل نرگس برای زنان شامل درمان عفونت رحم،برطرف نمودن دردهای رحمی،افزایش شیر مادر و … می باشد .با روغن مالی سینه ها می توان به جریان انداختن شیر در سینه کمک نموده و از کاهش تولید شیر جلوگیری نمود.

دمنوش گل نرگس


9.زیبایی و سلامت پوست

مهم ترین خواص گل نرگس برای پوست شامل برطرف کردن کک و مک،لک های تیره از سطح پوست و درمان چین و چروک می باشد .شما می توانید برای دستیابی به مقاصد یاد شده از ضماد کوبیده‌ی پیاز نرگس مخلوط با عسل و کمی سرکه بر روی نواحی نیاز به درمان استفاده نمایید .همچنین با استفاده از خواص روغن گل نرگس برای پوست صورت می توانید زیبایی خاصی را به چهره خود هدیه نموده و از لطافت و شفافیت پوست خود لذت ببرید.


10.درمان انوع عفونت ها

ضماد پیاز نرگس کوبیده با سرکه و عسل بهترین داروی درمان انواع عفونت ها،دمل ها و آبسه هاست و مصرف آن  التیام دهنده‌ی زخم‌های بزرگ و عمیق می باشد.


روغن گل نرگس چگونه تهیه می شود؟

برای تهیه روغن نرگس و بهره مندی از خواص درمانی روغن گل نرگس مقداری از گل برگ های این گل را به همراه مقدار کمی سرکه داخل ظرف شیشه ای حاوی روغن زیتون می‌ریزیم .سپس این بطری را در مجاورت حرارت غیر مستقیم ( نور آفتاب ) قرار می دهیم در صورت جذب روغن توسط گلبرگ های نرگس مجددا مقدرای روغن زیتون بکر و خالص را به محتویات شیشه اضافه نموده و در صورت زیاد بودن روغن مقدار دیگری گلبرگ به محتویات بطری می افزاییم .40 روز زمان نیاز است تا روغن مورد نظر ما تهیه شود اکنون پس از گذشت زمان ذکر شده با استفاده از یک صافی، روغن گل را از مخلوط داخل شیشه جدا کرده و بدین طریق به راحتی روغن نرگس را در منزل تهیه می نماییم .

خواص گل نرگس برای پوست


مضرات گل نرگس

با توجه به طبع گرم و خشک نرگس برای جلوگیری از بروز مضرات گل نرگس افراد گرم مزاج از زیاد بوییدن نرگس خودداری نمایند .همچنین زیاده روی در مصرف این گیاه و فراورده های آن می تواند موجب بروز سردرد و تشنج گردد .

 

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *