گیاه پنیرک در بارداری

گیاه پنیرک آنتی بیوتیکی از دل طبیعیت

فصل پاییز اگرچه زیبایی های منجصر بفرد خود را دارد اما آمار سرماخوردگی ها و بیماری های این فصل بیشتر از سایر فصول سال می باشد .بنابراین برای این که بتوانیم از زیبایی های پاییز لذت ببریم و در برابر بیماری های ناشی از تغییرات آب و هوا بتوانیم از خود مراقبت کنیم می توانیم از گیاهی دارویی به نام پنیرک استفاده کنیم .گیاه پنیرک با دارا بودن خواص درمانی بی شمار به عنوان یک آنتی بیوتیک طبیعی می تواند از شما در برابر عوامل بیماریزا محافظت نماید .در گزارش امروز سلامت وب شما را با بهترین آنتی بیوتیک طبیعی به نام گیاه پنیرک آشنا می کنیم .

گیاه پنیرک چیست؟

گیاه پنیرک با نام علمی Malva sylvestris و نام انگلیسی Common mallow یکی از گیاهان مفید دارویی است که استفاده از آن می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها و برطرف نمودن بسیاری از مشکلات پوستی موثر و سودمند باشد .بر اساس طب سنتی طبیعت گیاه پنیرک معتدل و تا حدودی سرد و تر می باشد .

مضرات پنیرک


گیاه شناسی گیاه پنیرک

گیاه پنیرک ملقب به سبزه توله گیاهی علفی،پایا و چند ساله از جنس مالوا (Malva) با ارتفاعی در حدود 60 سانتی متر است .برگ های این گیاه به صورت دایره ای و دندانه ای و گل های آن کوچک و بنفش رنگ می باشد .برگ وگل این گیاه خواص دارویی بی شماری داشته و این گیاه بومی غرب اروپا می باشد .در گل این گیاه یک ماده رنگی به نام مالوین وجود دارد که به عنوان یکی از منابع رنگ‌ های طبیعی زرد خوراکی به شمار می آید.همچنین بدانید که یکی از انواع گیاه پنیرک گل ختمی و گیاه خبازی می باشد.

 طبع پنیرک


علت نامگذاری این گیاه به نام پنیرک

علت نامگذاری این گیاه به نام پنیرک شکل جالب و عجیب مغز و دانه ای این گیاه است .این گیاه همانند تخم شربتی دارای لعاب یا موسیلاژ ،تانن و مواد رزینی بوده و از این رو استفاده از خواص آن می تواند در درمان بسیاری از بیماری ها راهگشا باشد.

ترکیبات اصلی و دارویی گیاه پنیرک

گیاه پنیرک حاوی اسیدهای چرب لینولنیک، لینولئیک، پالمتیک و اسید اولئیک املاح معدنی مانند کلسیم، منیزیم و ویتامین های A، B، C و E بوده و در آن اسیدآمینه سرین و آلانین، هیدروکسی پرولین، گلوکورونیک اسید، گالاکتورونیک اسید، آنتوسیانین، فرولیک اسید و گالاکتوز به وفور یافت می شود .


فواید درمانی و خواص دارویی گیاه پنیرک

استفاده از گل پنیرک برای زیبایی پوست و برگ پنیرک به عنوان یک مسکن طبیعی و گیاهی ، رفع عفونت و التهابات و … تعداد معدودی از خواص این گیاه فوق العاده می باشد .برای آشنایی بیشتر با خواص گیاه پنیرک به ادامه سلامت وب امروز توجه بفرمایید:

 پنیرک معمولی

 


1- مسکن طبیعی

استفاده از گیاه پنیرک معمولی در تسکین دردهای موضعی و مفصلی بسیار سودمند و اثر بخش است .ترکیبات شیمیایی موجود در این گیاه (آنتوسیانین و لکوآنتوسیانین‌ ها ) دارای خواص ضد التهابی و ضد درد می باشند که از همین رو می توانند با قرار گرفتن به صورت ضماد بر روی محل دردناک به صورت طبیعی دردهای عضلانی و مفصلی را کاهش دهند .


2- تقویت قدرت دفاعی بدن

برگ، دانه‌ ها و سایر بخش‌ هایا ین گیاه به علت دارا بودن خواص آنتی بیوتیکی می تواند در تقویت قدرت دفاعی بدن و جلوگیری از ورود عوامل بیماریزا موثر عمل کرده و از سلامتی شما محافظت نماید .همچنین استفاده از ضماد پنیرک و قرار دادن آن بر روی زخم ها از بروز عفونت جلوگیری نموده و سبب تسریع روند بهبود زخم ها و جراحات خواهد شد .


3- ضد التهاب

از خواص ضد التهابی این گیاه می توان در درمان نیش زنبور و سایر حشرات،ترمیم پوست پس از سوختگی و آفتاب سوختگی و یا اگزما استفاده نمود.بدین منظور توصیه می کنیم از ژل یا پماد حاوی این گیاه جهت بهره برداری از مقاصد درمانی ذکر شده (کاهش التهاب و ترمیم سریع تر پوست ) استفاده فرمایید .


4- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

اگر از ناراحتی های روده ای رنج می برید و دائما دچار یبوست هستید از مصرف ملین های شیمیایی پرهیز نموده و گیاه پنیرک را امتحان کنید .خاصیت موسیلاژی این گیاه شگفت انگیز با دارا بودن خواص مسهلی می تواند در درمان یبوست اثر مثبتی داشته و با تنظیم حرکات روده و تحریک آن در کاهش دردهای روده و جلوگیری از بروز بواسیر نقش بسزایی داشته باشد .

 عرق پنیرک


5- درمان بیماری‌ های تنفسی

اگر از ناراحتی های سینه و سایر بیماری های تنفسی رنج می برید مصرف پنیرک گزینه مناسبی برای درمان ناراحتی و بیماری های شما به شمار می آید .این گیاه با دارا بودن خواص ضد التهابی ،آنتی بیوتیکی و آنتی باکتریال علاوه بر پاکسازی مجاری تنفسی سبب تسریع روند درمان بیماری های تنفسی مانند برونشیت،آسم ،سرماخوردگی و آنفولانزا خواهد شد.گل پنیرک درمان سرفه می باشد و غرغره آب جوشانده آن ناراحتی و درد گلو را برطرف می کند .برای برونشها بسیار مفید است ضماد برگ آن و اغلب تنقیه آن در طب مصرف دارد .


6- مشکلات خواب

اگر دچار اختلالات خواب هستید و شب ها به سختی به خواب می روید از معجزه گیاه پنیرک و فرآورده های آن غافل نشوید .خواص آرام بخشی دمنوش این گیاه به شما در داشتن یک خواب راحت و آسوده کمک کرده و رویای داشتن خوابی عمیق را برایتان محقق خواهد ساخت.

دمنوش پنیرک


7- جوانسازی پوست

بر اساس مطالعات و تحقیقات انجام شده از اثرات ضد پیری این گیاه جادویی می توانید جهت جوانسازی پوست،برطرف نمودن لک های قهوه ای پوست،چین و چروک ها …..استفاده نمایید .ژل ،ماسک زیبایی یا کرم حاوی پنیرک با هیدراته کردن سطح پوست سبب صاف شدن پوست و جوان شدن پوست می شود .


8- درمان عفونت های زنانه

یکی دیگر از فواید بی نظیر این گیاه طبی و دارویی درمان عفونت های زنانه است .با پنیرک عفونت زنان و هر گونه التهاب ناحیه تناسلی، خارش و سوزش و حتی عفونت و سوزش ادرار را درمان نموده و رحم را تقویت نمود.همچنین گل پنیرک در ازدیاد شیر مادران سودمند است به خصوص خوردن نوعی از آن به نام خبازی

 پنیرک و عفونت زنان


9- جلوگیری از سقط جنین

استفاده از گیاه پنیرک در بارداری می تواند از سقط جنین جلوگیری نموده و از سلامت جنینیتان محافظت نماید .با مصرف این گیاه در دوران بارداری نیز می توان میزان تولید شیر مادر را افزایش داد.البته فراموش نکنید که هر گیاه دارویی را در دوران بارداری و شیردهی با صلاحدید پزشکتان مصرف نمایید .


دمنوش گیاه پنیرک

دمنوش گیاه پنیرک یکی از دمنوش های بی نظیر گیاهی است که می تواند در این عصرهای پاییزی مهمان خانه های گرمتان بوده و شما را از مزایای سلامتی خود بهره مند سازد .این دمنوش طبیعی و گیاهی جهت درمان سرفه،درمان آنژین ،درمان یبوست و درمان سرماخوردگی کارایی بسیاری داشته و بسیار نافع است .جهت تهیه دمنوش پنیرک یک قاشق غذا خوری گل پنیرک را در یک قوری آب جوش ریخته و پس از دم کشیدن آن را صاف نموده و با کمی عسل میل نمایید . این دَم کرده را می توان روزانه چهار تا پنج لیوان میل نمود.

دمنوش پنیرک


مضرات پنیرک و موارد منع مصرف

  1. در صورت سابقه ابتلا به آلرژی نسبت به گیاهان دارویی از مصرف پنیرک خودداری نمایید .
  2. در صورت ابتلا به دیابت یا مشکلات مربوط به قند خون از مصرف این گیاه به جهت کاهش قند خون خودداری نمایید .
  3. مصرف همزمان این گیاه به جهت ایجاد تداخل دارویی با دارو های آرام بخش شیمیایی، خواب آور، ضد فشار خون و افسردگی ممنوع است.
  4. مصرف پنیرک در افراد مبتلا به هپاتیت و نارسایی های قلبی باید با احتیاط و نحت نظر پزشک صورت پذیرد .
  5. برای در امان ماندن از مضرات پنیرک از دادن آن به کودکان زیر سه سال و کهنسالان خودداری نمایید.

عرق پنیرک

عرق پنیرک یکی از فرآورده های گیاه پنیرک است که طبع معتدلی داشته و دارای خواصی مانند نرم کننده، ضد سوختگی، ضد سرفه، کاهش آبریزش بینی، ملین،خلط آور و …. می باشد .این فراورده دارویی گیاهی کاملا مفید و سومند بوده و مضرات عرق پنیرک تنها در صورت زیاده روی در اثر آن به صورت نادر به شکل حساسیت یا آلرژی اتفاق خواهد افتاد .

مضرات پنیرک


روغن پنیرک

روغن پنیرک به عنوان یک روغن بی نظیر گیاهی در درمان دردهای عضلانی و مفصلی ،رفع التهابات ،رفع سردرد و برطرف نمودن جوش های صورت اثر شگفت انگیزی دارد .ماساژ عضلات با این روغن گیاهی سبب نرم کردن عضلات و رفع اسپاسم های عضلانی خواهد شد .

 انواع گیاه پنیرک

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *