آزمایش‌های غربالگری نوزادان به چه منظور انجام می شود ؟

هنگامی که نوزاد به دنیا می آید، از روی علایم  ظاهری او نمی توان تشخیص داد که به چه بیماری هایی مبتلا می باشد به همین دلیل برای شناسایی  علایمی مانند انواع عقب ماندگی ذهنی و اختلالات رشد آزمایشات غربالگری صورت می پذیرد .اگر آزمایشات غربالگری برای او انجام نگیرد، او با همان مشکل بزرگ می شود و ممکن است پس از طی دوران نوزادی،  و … را نشان دهد.

با پیشرفت علم پزشکی،  وانجام آزمایشات غربالگری می توان این اختلالات را در بدو تولد تشخیص داد و از مشکلاتی مانند مرگ زودرس و ناگهانی، عقب ماندگی ذهنی، اختلالات شنوایی و ناتوانی های جسمی تا حدودی جلوگیری نمود.

 

غربالگری درنوزادان

روش های انجام آزمایش های غربالگری نوزادان از بدو  تولد 

1- آپگار: مدتی پس از به دنیا آمدن نوزاد، این آزمایش بر روی او انجام می گیرد. آپگار مخفف پنج آزمایش زیر می باشد :

– ارزیابی ظاهر نوزاد

– ارزیابی نبض نوزاد

– ارزیابی واکنش های نوزاد

– ارزیابی فعالیت عضلانی نوزاد

– ارزیابی تنفس نوزاد

در این آزمایش به عکس العملهای کودک نمره ای از صفر تا ده داده می شود.

2- آزمایش خون : چند ساعت بعد از تولد نوزاد، پزشک و یا پرستار چند قطره خون از پاشنه پای نوزاد می گیرد و آن را به آزمایشگاه می فرستد. این تست برای تشخیص اختلالات و بیماری های متابولیکی و فنیل کتونوری (PKU) به کار می رود.

3- غربالگری شنوایی: حس شنوایی یکی از مهم ترین راه های برقراری ارتباط نوزاد با دنیای بیرون می باشد، ارزیابی و بررسی سلامت این حس در نوزادان ضروری می باشد.

کارشناس شنوایی سنج ابا قرار دادن پروب مخصوص در کانال گوش نوزاد، پاسخ هایی را از گوش دریافت می کند که نشاندهنده سلامت و یا عدم سلامت این حس در نوزاد می باشد. که پس از تایید سلامتی گوشها مجدد این تست در 6ماهگی تکرار می شود .

 

لازم به ذکر است غیر طبیعی بودن آزمایش ها به معنی بیمار بودن قطعی نوزاد نیست، بلکه به این معنا است که باید آزمایش های بیشتر و تخصصی تری برای او انجام گیرد و پزشک نیاز به بررسی های تکمیلی بیشتری در این زمینه خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *