از بیماری به نام لوپوس چه می دانید؟

یکی از بیماری های خودایمنی بیماری با نام لوپوس می باشد .هاله های پوستی قرمز رنگ به شکل پروانه  که در گونه ها، بینی و نواحی از گردن دیده می شود از شایع ترین علایم بیماری لوپوس می باشد .این بیماری بیشتر در زنان و در سنین بین 15 تا 45 سالگی مشاهده شده است.

علائم  بیماری لوپوس

1- درد و التهاب در مفاصل

2- تغییرات پوستی که تبدیل به زخم شدن پوست می شوند

3- علایم پروانه ای که در بالا به آن اشاره شد

4- کم خونی

5- اختلالات قلبی ریوی

6-التهابات کلیوی

7-تنگی نفس

لوپوس ودرمان این بیماری

این بیماری چگونه تشخیص داده می شود ؟

پزشک  فوق تخصص روماتولوژی پس از شنیدن شرح حال بیمار و علایم ونشانه ها  درخواست آزمایش خون را برای بیمار می نویسد . در این ازمایش سطح آنتی بادی ها درخون بررسی میشود تست های کبدی برای بررسی این که بیماری آیا به این عضو مفید بدن لطمه ای وارد کرده است یا نه لحاظ می شود پس از بررسی تمام این موارد   ودرصد پیشرفت بیماری  وهمراهی تست ازمایشگاهی دال بر ابتلا به لوپوس با داشتن این علایم ونشانه ها که در بالا به آن اشاره شد ابتلا به لوپوس را در شما به قطعیت می رساند .

چه عواملی سبب بروز این بیماری می شوند؟

1- ژنتیک

2- شیوه غلط زندگی مصرف دخانیات و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی

3-کاهش سطح آنتی اکسیدان ها در بدن، مانند  ویتامین های A ،E و C

4- افزایش سن

درمان این بیماری چگونه انجام می شود؟

تجویز دارو های ضد التهاب و  کورتونی توسط پزشک معالج  در جهت کاهش درد، التهاب و سرکوب سیستم ایمنی بدن انجام می شود .البته مصرف داروهای کورتونی در دراز مدت سبب آسیب به چشم ها کلیه ها وقلب می شود که پزشک مربوطه با انجام آزمایشات دوره ای خطر ابتلا به این بیماری ها را در شما بررسی کرده واز سیر پیشرفت درمان لوپوس در شما آگاهی یافته و می تواند بیماری را تحت کنترل در آورد .

لوپوس چه عوارضی دارد؟

چاقی، دیابت، تصلب شرایین و افزایش فشارخون، پوکی استخوان، عوارض کلیوی و برخی آسیب های چشمی از عوارض این بیماری به شمار می آیند .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *