راه های مقابله با گرفتگی عضلات

گرفتگی های عضلانی که به اسپاسم یا کرامپ معروفند معمولا به دلیل انقباض غیر ارادی عضلات ایجاد می شوند وعلتشان معمولا کم آبی ،فعالیت شدید عضلات ،مشکلات الکترولیتی -کمبود پتاسیم ومنیزیم ،بیماری های زمینه ای مانند دیسک کمر یا بیماری هایی مانند دیابت و پرکاری تیرویید است.گاه پوشیدن کفش نا مناسب وقرار گرفتن در وضعیت نا مناسب بدنی می تواند سبب اسپاسم عضلات شود.اسپاسم معمولا با علایمی مانند درد ناگهانی وسفتی عضله شروع می شود وبسته به محل انقباض عضلات دچار تغییر وضعیت می شوند.مثلا وقتی اسپاسم در ناحیه ستون فقرات باشد فرد به یک سمت خم می شود وبلافاصله پس از بروز اسپاسم فرد باید فعالیت هایش را متوقف کرده واستراحت کند تا گرفتگی کاملا از بین برود وکمپرس سرد وگرم نیز می تواند تاثیر گذار باشد.

کشش عضله نیز در بهبود گرفتگی موثر است برای این کار باید عضله را 15 تا 20 ثانیه در حالت کشش قرار داد وسپس آزاد کرد.اگر اقدامات اولیه اسپاسم را برطرف نکند باید از داروهای ضد التهاب ،ضد درد مسکن ها وشل کننده های عضلات استفاده کرد.ماساژ دادن عضله نیز مفید می باشد.برخی مواقع کمبود مواد غذایی عامل بروز اسپاسم های عضلات نیست  که ما در این مطلب راهکارهای رفع این مشکل را بیان نموده ایم:

راه های رفع اسپاسم

 پیشگیری و درمان گرفتگی عضله در خانه

1-کمبود پروتئین

پروتئین را باید از دو منبع ،حیوانی :گوشت قرمز وماهی ومرغ وتخم مرغ وگیاهی :سویا وحبوبات وسبزیجات تامین کنیم .کمبود پروتئین در بدن سبب تحلیل رفتن وگرفتگی عضلات می شود.

2- کمبود کلسیم

کلسیم در انقباض عضلات نقش دارد .افرادی که از کمبود کلسیم رنج می برند در جمع کردن عضلات با مشکل مواجه می شوند .شیر وماست وپنیر ودوغ کم چرب ونمک سرشار از کلسیم هستند.

3-کمبود منیزیم

عامل دیگری که در جلوگیری از اسپاسم نقش دارد ماده معدنی منیزیم می باشد.این ریز مغذی که به انبساط عضلات کمک می کند در کلم سبز وفلفل دلمه ای سبز رنگ وسبزی خوردن به وفور یافت می شود.

نوشته های مرتبط

نظری بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *