مزایای تغذیه نوزاد با شیر مادر

سلامت وب: امروزه با پیشرفت علم، اهمیت شیر مادر بیش از پیش مشخص شده است. در این مقاله برخی از مزیت های شیر مادر بررسی می شود.

مهم ترین مزیت شیر مادر سالم بودن آن است.

شیر مادر سالم ترین نوع تغذیه نوزاد و شیرخوار است. شیر مادر همیشه  و در همه مواقع در سینه مادر به صورت تازه و با درجه حرارت مناسب و مطبوع آماده است. شیر مادر مستقیما به دهان کودک می ریزد و عاری از هر گونه آلودگی می باشد.

آسایش و راحتی مادر

مادری که نوزاد خود را با شیر خودتغذیه می کند،  در هر زمان و هر کجا نوزاد به شیر احتیاج داشته باشد، بدون تهیه کردن وسایل، میتواند شیر را در اختیار نوزاد قرار دهد. اگر مادر به دیدار دوستی یا مسافرت برود به راحتی  می تواند نوزادش را شیر دهد.

عوامل روانی

موقعی که نوزاد برای شیر خوردن در آغوش مادر قرار می گیرد و سر او با سینه مادر تماس دارد، با مادر خود رابطه بدنی و عاطفی نزدیک پیدا می کند و این حس نزدیک  بین مادر و شیر خوار سبب ایجاد علاقه بیشتر در مادر و شیر خوار  می شود. کودکی که از شیر مادر تغذیه می کند از لحاظ روانی آرامش و ثبات بیشتری دارد.

احتمال ایجاد عفونت در کودکان شیر مادر خوار بسیار کم است

شیرخواران در شش ماه اول و مخصوصا در ماه اول تولد،  برای ابتلا به عفونت آمادگی دارند و در صورت برخورد با عوامل بیماری زا به سرعت به اسهال و استفراغ و عفونت های ریوی مبتلا می شوند. شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند به نسبت کمتری به اسهال، استفراغ، و سرماخوردگی و عفونت های ریوی مبتلا می شوند. کودکی که با شیر مادر تغذیه می شود،  اگر به چنین  عفونت های نیز مبتلا شود زودتر و سریع تر بهبود می یابد.

اثر ضد میکروبی شیر مادر

در دوهفته اول بعد از زایمان در هر میلی لیتر شیر مادر حدود 1000 تا 4000 لکوسیت ( گویچه های بی رنگ خون که عمل آنها محافظت در برابر میکروب های بیماری زاست) و همچنین سلول هایی از نوع لنفوسیت که ماده ای به نام گاماگلوبین نوع آ ایجاد می کنند و سلول های نوتروفیل و ماکروفاژها که عمل میکروب خواری دارند، وجود دارد، بنابراین شیر مادر عمل ضد میکروبی برای نوزاد و همچنین سینه مادر خواهد داشت.

حساسیت و آلرژی در کودکان شیر مادر خوار بسیار کم است

حساسیت به شکل اسهال، استفراغ، خونریزی های پنهانی و آشکار، کم خونی، و پیدایش دانه هایی در پوست بدن در شیر خشک و شیر گاو خواران ممکن است به وجود آید در صورتیکه در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند وجود ندارد.

تصلب شرائین و بیماری قند

شواهدی در دست است که نشان می دهد کودکانی که از شیر خشک و شیر گاو تغذیه می کنند در مقایسه با شیر مادر خواران احتمال بیشتری برای ابتلا به بیماری های تصلب شرائین قلب در سنین بعد از بلوغ دارند.

چاقی

کودکان شیر مادر خوار در مقایسه با شیر خشک یا شیر گاو خواران کمتر چاق می شوند و این چاقی از نظر ارتباط با چاقی آینده کودک اهمیت دارد. چاق بودن در شش هفته اول دوران شیرخواری رابطه مهمی با چاقی در سنین دبستان و دبیرستان دارد

مزایای دیگر شیر مادر

مادرانی که نوزاد خود را از شیر خود تغذیه می کنند کمتر به سرطان سینه مبتلا می شوند. کودکان شیر خشک خوار ممکن است دچار انسداد روده شوند در صورتی که شیر مادر خواران به علت یک نواختی لخته های شیر، کمتر دچار چنین بیماری می شوند. مرگ ناگهانی با علت نامشخص در کودکان شیر خشک خوار بیشتر دیده می شود. مادری که کودک خود را از شیر خود تغذیه می کند تا زمانی که به کودک فقط شیر خود را می دهد،  معمولا قاعدگی ماهانه نمی شود و در نتیجه دوباره باردار نمی شود.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *