مواد مغذی و مقوی جهت محافظت از استخوان ها

داشتن رژیم تغذیه ای صحیح و بهره مندی از مواد مفید جهت حفظ و سلامت استخوان ها ضروری می باشد در این مطلب به معرفی موادی که در سلامت استخوان ها موثرند پرداخته ایم :

مواد مفید در سلامت استخوان ها

1- سبزیجات

سبزیجات تازه  سرشار  از مواد معدنی لازم برای سلامت و محافظت از استخوان ها  هستند. و منبع غنی از  کلسیم، منزیم، فسفر، پتاسیم و آهن می باشند .مصرف سبزیجاتی مانند کلم پیچ، کلم بروکسل، کلم سبز و اسفناج حاوی مقادیر زیادی از کلسیم می باشد .

2-پروتئین

مصرف پروتئین زیاد برای نگه داشتن سیستم اسکلتی در وضعیت مطلوب و نگهداری از استخوان ها  مفید  است. منابع غنی پروتئین با کیفیت شامل غاز، سینه مرغ، ماهی، پنیر، تخم مرغ، شیر، شیر سویا، گوشت گاو، حبوبات، آجیل و دانه هاست.

3-غلات کامل

منابع سالم کربوهیدرات پیچیده مانند برنج قهوه ای، جو دو سر، آرد ذرت،گندم سیاه و کلا” محصولاتی که از آرد کردن غلات کامل بدست می آیندحاوی مقادیر بالایی منزیم می باشند .این ماده معدنی به  جذب کلسیم کمک کرده و در  ساخت عضله و استحکام استخوان ها استفاده شود.

4- مواد معدنی

از غذا هایی استفاده کنید که دارای کلسیم  و فسفر و منیزیم بسیار هستند .میوه های تازه و سبزیجات بهترین منابع برای جذب مواد معدنی  در بدن هستند. مصرف  آجیل و دانه ها در سلامت و استحکام استخوان ها موثر است . یکی از بهترین منابع کلسیم، بخش هایی از حیوانات است که کلسیم بسیاری در آن ذخیره شده مانند قلم گوسفند یا گاو ،گردن شترمرغ و بال مرغ

5- اسیدهای چرب امگا 3

استفاده از چربی های مفید برای داشتن استخوان هایی  قوی و سالم ضروری هستند. روغن ماهی مانند EPA و DHA (دو نوع از اسید چرب های امگا ۳) باید در رژیم روزانه شما گنجانده شوند. منابع عالی از چربی های مفید و مناسب برای استخوان ها شامل انواع ماهی های چرب مانند  سالمون، ساردین، تن ،آزاد و قزل آلا هستند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *