آشنایی با مواد مغذی که در بدن سالمندان پیدا نمی شود

با آغاز دوران سالمندی پیروی کردن از رژیم غذایی مناسب به چالشی بزرگ تبدیل می شود .با وجود این که در این دوران میزان کالری مصرفی کاهش می یابد اما به علت کاهش اشتها توانایی تشخیص طغم غذا وجویدن ،پروسه هضم و جذب مواد مغذی کلیدی که نقش اساسی در حفظ تندرستی بدن ایفا می کنند با مشکل مواجه می شود.

تغذیه درسنین پیری(ویتامینها و مواد معدنی ضروری )

1-اسید فولیک

کمبود اسید فولیک کوچکترین عضو ویتامین های گروه ب خطر بروز کم خونی فقر آهن را در سالمندان تشدید می کند.سالمندان با مصرف روزانه میوه وسبزیجات وغلات غنی شده با این ماده ومکمل های خوراکی  می توانند از کمبود این ماده در بدن جلوگیری نمایند.

2-فیبر

فیبر با سرعت بخشیدن به حرکت مواد غذایی در دستگاه گوارش ،به حفظ تندرستی این بخش از بدن کمک می کند .حبوبات ،میوه ها ،سبزیجات ،غلات سبوس دار و….سرشار از فیبر هستند و از بروز بیماری های قلب و عروق جلوگیری می کنند .

مواد مغذی مورد نیاز سالمندان

3-پتاسیم

وجود ماده معدنی پتاسیم در بدن به حفظ استحکام استخوان ها کمک کرده و نقش اساسی در حفظ عملکرد طبیعی سلولها ،کاهش خطر بروز فشارخون و سنگ های کلیوی ایفا می کند.سالمندان باید رژیم غذایی سرشار از پتاسیم مانند موز،سیب زمینی ،آلو بخارا وسبزیجات را هر روز مصرف نمایند.

4-ویتامین د

ویتامین د به جذب ماده معدنی کلسیم کمک کرده و از بروز پوکی استخوان جلوگیری می کند .ویتامین د مانع بروز سرطان ،دیابت نوع یک ،ام اس ،بیماری های ایمنی و روماتیسم مفصلی می شود.کمبود ویتامین د در سالمندان با افزایش خطر سقوط آن ها ارتباط مستقیم دارد.با افزایش مصرف شیر ،ماهی ،تخم مرغ می توانید نیاز بدن به این ویتامین را تامین کنید.اما برخی پزشکان عقیده دارند سالمندان برای تامین این ویتامین باید مکمل های خوراکی این ویتامین را مصرف کنند.

5-کلسیم

ماده معدنی کلسیم نقش اساسی در حفظ تندرستی اندام های مختلف بدن از جمله استخوان ها ایفا می کند .کمبود این ماده باعث کاهش تراکم ،استحکام و شکنندگی استخوان ها می شود .با مصرف شیر ،ماست ،البته از نوع کم چرب وکلم پیچ وکلم بروکلی نیاز بدنتان را به این ماده تامین کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *