آیا تا کنون دهانتان آفت زده است؟

آفت یک بیماری شایع  ونسبتا دردناک در دهان می باشد که در دسته بیماری های خود ایمنی طبقه بندی می شود. علت اصلی برای ابتلا به آفت های دهانی نامشخص است ولیکن به نظر می رسد استرس و یا آسیب دیدن بافت دهان علت اصلی  آفت های دهانی  باشند. مصرف بعضی از خوراکی ها مانند  مرکبات و یا میوه های حاوی اسید همچون لیمو، پرتقال، آناناس، سیب، انجیر، گوجه فرنگی و توت فرنگی می توانند باعث افت دهان وحتی تشدید آن شوند.  به علاوه شیوه مسواک زدن اگر به صورت شدید و محکم باشد می تواند در به وجود آمدن آفت های دهانی نقش داشته باشد.

 

از آفت دهان چه می دانید؟

علایم آفت دهانی:

آفت ها عموما  در سطوح داخلی لب و لپ ها، زبان، سقف دهان و پایین لثه ها به صورت یک یا چند نقطه قرمز ودردناک کوچک  که رفته رفته تبدیل به زخم می شود دیده می شوند.مرکز آنها می تواند سفید یا زرد بوده، هنگام بهبودی به رنگ طوسی تبدیل می شوند. در برخی افراد ما شاهد تب و افزایش دمای بدن ناراحتی های عمومی و بی حالی و تورم غدد لنفاوی  خواهیم بود.

 

چگونه از به وجود آمدن آفت دهانی پیشگیری نماییم :

ازمصرف  خوراکی هایی که سبب التهاب دهان می شوند مانند  مرکبات و میوه های ترش کمتر استفاده نموده وهنگام مسواک زدن از یک مسواک نرم استفاده کرده و دندان ها را به آرامی مسواک بزنیم و هرروز دندان های خود را نخ بکشید.

نحوه درمان:

امروزه داروهای گیاهی وقطره هایی برای درمان آفت در داروخانه ها به فروش می رسد که  اکثر افرادمبتلا از استفاده  آن ها راضی می باشند.ولی ما چند روش دیگر را نیز به شما معرفی می نماییم:

1- ۶-۸ عدد کپسول تتراسیکلین ۲۵۰ (فقط پودر داخل کپسولها)  + ۱ سی سی از آمپول دگزامتازون را  داخل یک شیشه شربت دیفن هیدرامین ریخته هم می زنیم تا باهم به خوبی مخلوط شوند.روزی 4 مرتبه و هربار  ۵ سی سی از محلول به دست آمده  را  داخل دهان گردانده اصطلاحا قرقره می کنید  و بعد از آن از دهانتان بیرون می ریزید .استفاده از این محلول در کودکان زیر ۸ سال و خانمهای باردار ممنوع می باشد. 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *