اهمیت مصرف مایعات هنگام بیماری کودکان

سلامت وب: کودکان هنگام بیماری برای بهبود سریع باید از رژیم غذایی مملو از مایعات استفاده کنند.در مقاله زیر بیشتر به اهمیت این مطلب میپردازیم.

اهمیت مایعات هنگام بیماری کودکان

هنگام بیماری کودک،  مادر نگران آن است که “چرا کودک غذا نمی خورد؟” مادر باید بداند زمانیکه کودک دچار عفونت می شود تب می کند و بیمار است، دستگاه گوارش او مختل می شود، بنابراین میل به خوردن غذا ندارد، آنچه کودک احتیاج دارد آب و نمک است که از راه عرق، ادرار، مدفوع و احیانا استفراغ از دست می دهد. بنابر این به کودک باید مایعات بدهید. مخصوصا آبمیوه و کمپوت.

اگر کودک تمایلی به خوردن مایعات ذکر شده ندارد و فقط آب ساده می خواهد، باید به او آب ساده بدهید. بهتر است یک لیوان پر آب سرد در مجاور بستر کودک و در دسترس او قرار دهید تا هر چه میل دارد بنوشد.

اهمیت مایعات هنگام بیماری کودکان

لازم به یادآوری است که شیر مایعی غنی از مواد غذایی است و در عین حال 87 درصد شیر آب است. اگر کودک میل دارد می توانید شیر را بصورت گرم یا سرد به کودک بدهید. ولی اگر تمایلی ندارد نباید در خوردن آن اصرار کنید. مایعات را هر دو تا سه ساعت در اختیار کودک بگذارید.

در بعضی از بیماری های دوران کودکی مانند ورک لثه و دهان، بیخ گوشک و گلو درد، کودک قادر به جویدن و بلعیدن غذای سفت نیست و احتیاج به مایعات دارد. در این شرایط مایعات  را با نی در اختیار کودک قرار دهید.

نوزادان و شیرخوارآن مخصوصا هنگام سرماخوردگی و تب احتیاج به آب بیشتری دارند زیرا هر فردی در هنگام تب با تبخیر از سطح بدن خود مقداری آب از دست می دهد و چون سطح بدن شیرخوارآن نسبت به وزن آنها در مقایسه با افراد بالغ زیادتر است لذا در هنگام تب آب بیشتری از دست می دهند بنابراین در هنگام بیماری نوزادان و شیرخوارآن باید مایعات مخصوصا آب به آنها بدهید.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *