ایا جنینتان تکان می خورد؟

حرکت جنین برای اولین بار در شکم مادر لذت بخش ترین حس دنیاست . امیدوارم این حس خوب را تمام زنان بتوانند تجربه نمایند .جنین شما با تکان هایش برایتان اظهار وجود میکند. تمام مادران از اولین حرکت جنینشان درشکم تشبیهی به مانند حرکت ماهی درون شکم یا ترکیدن دانه های ذرت  دارند.

تکان خورد جنین از چه ماهی شروع میشود؟

 تکان خوردن جنین یا لگد زدن جنین در داخل رحم معمولا از هفته های 16 تا 22 احساس می شود. حرکات جنین در ابتدا نامنظم و با فاصله است، ولی بتدریج منظم و معنی دار می شود.در فاصله هفته های 20 تا 30 وبا پیشرفت بارداری حرکات ضعیف، جای خود را به حرکات قوی می دهدو با نزدیک شدن به زمان زایمان و به دلیل بزرگ شدن جنین و کاهش مایع امنیوتیک ( مایع دور جنین) تعداد حرکات جنین کاهش می یابد.

علت کم شدن حرکات جنین

 بعضی از جنین ها بیشتر و بعضی کمتر حرکت می کنند، ولی هر زمان تعداد حرکات یک جنین به نسبت خودش کم شود باید موضوع را پیگیری کنید. حرکات جنین ارتباطی به ساعات مختلف شبانه روز ندارد، بعضی از مادران احساس می کنند لگدهای جنین، قبل ازخواب بیشتر شده که در واقع به دلیل این است که مادر با آرامش دراز کشیده و حرکات بیشتری را درک می کند. همچنین ثابت نشده که تعداد حرکات جنین با نوع تغذیه و استرس مادر ارتباطی داشته باشد، ولی گرسنگی و خستگی مادر می تواند باعث کاهش حرکات جنین یا کاهش درک آن از سوی مادر شود.

تکان های جنین نشان دهنده زنده بودن جنین است

 کم شدن حرکات جنین در رحم می تواند نشانه مشکلی باشد. در این حالت ممکن است پزشک، سونوگرافی درخواست کند تا از سلامت جنین مطمئن شود، حتی در سه ماهه سوم، شاید پزشک درخواست کند در طول روز تعداد حرکات و لگدهای کودک از سوی مادر شمرده شود. یکی از رایج ترین روش ها برای شمارش لگدهای جنین این است که یک ساعت از روز را که اصولا جنین حرکت می کند، انتخاب کنید. بنشینید یا دراز بکشید و سعی کنید حواستان به جنین باشد. زمان بگیرید تا ببینید چقدر طول می کشد تا ده ضربه مختلف لگد، مشت یا حرکت کلی بدن را تشخیص دهید. اگر در طول دو ساعت ده ضربه را احساس نکردید، شمارش را تمام کنید و با پزشک تماس بگیرید.

علت تکان نخوردن جنین

 احساس کاهش حرکات جنین از سوی مادر خطرناک بوده و ممکن است نشانه مشکلی در جنین و حتی مرگ قریب الوقوع باشد. در صورت احساس کاهش حرکات جنین، یک لیوان شربت قند یا یک ماده غذایی شیرین خورده و حدود نیم ساعت بعد به پهلوی چپ بخوابید. سپس به مدت دو ساعت حرکات جنین را بشمارید، تعداد ده حرکت در دو ساعت طبیعی است. اگر تعداد ده حرکت جنین، زودتر از دو ساعت به ده بار رسید، نیازی به ادامه کنترل حرکات نیست، اما در صورتی که حرکات جنین، کمتر از این تعداد باشد، باید فورا به مطب پزشک خود مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *