با خواص بی نظیر گوشت بوقلمون آشنا شوید

ارزش تغذیه ای گوشت بوقلمون

گوشت بوقلمون منبع خوبی از اسيد فوليک ، پروتئين، سلنيوم، ، فسفر ،روي و پتاسيم و ويتامين‏هاي B1 ، B3 ، B6 و B12 و اسيد آمينه تريپتوفان است.گوشت بوقلمون به‌ دليل دارا بودن بافت ويژه هنگام طبخ حجم خود را از دست نداده و به دليل داشتن پروتئين بالا، حداقل چربي اشباع‌ شده، کمترين سطح کلسترول و عدم وجود چربي ميان‌بافتي در مقايسه با گوشت قرمز از جايگاه برتري برخوردار است.

 

خواص گوشت بوقلمون

اثرات درمانی گوشت بوقلمون

1- کاهنده چربیخون

استفاده از قسمت روشن‏ تر گوشت بوقلمون البته بدون پوست ، چربي اشباع و کلسترول کمتري از گوشت مرغ و گاو دارد و می تواند در کاهش کلسترول مفید باشد.

2 – پیشگیری از ابتلا به سرطان

اسيد آمينه تريپتوفان براي فعاليت سلول‏هاي T لازم است. سلول‏هاي T يک نوع از سلول‏هاي سيستم ايمني بدن هستند که سلول‏هاي سرطاني را از بين مي‏برند. در فقدان تريپتوفان، سلول T فعال مي‏ميرند.

3- احساس شادی و برطرف نمودن استرس

ناقلين عصبي از اسيدهاي آمينه تشکيل مي‏شوند و ناقل عصبي به نام “سروتونين” از اسيد آمينه تريپتوفان تشکيل شده است. سروتونين باعث شادی و آرامش در بدن مي‏ شود. لذا مصرف غذاهايي مثل بوقلمون باعث برطرف نمودن استرس مي‏ شود.

4- بالا بردن قدرت ایمنی بدن در مقابل عوامل بیماریزا

اسيدآمينه تريپتوفان، نقش اساسي در سيستم ايمني بدن به عهده دارد. گوشت بوقلمون با دارا بودن این اسید امینه در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

5- افزايش دهنده هورمون های جنسی

پروتئين موجود در گوشت بوقلمون ميزان هورمون تستوسترون را در بدن آقايان، در حد مطلوب نگه مي‏دارد.کمبود پروتئين در برنامه غذايي مردان مسّن، منجر به کاهش فعاليت هورمون تستوسترون مي‏ شود. کاهش اثر تستوسترون باعث کاهش عملکرد جنسي و توده عضلاني و گلبول‏هاي قرمز خون مي‏شود و منجر به پوکي استخوان مي‏گردد.

6- درمان بی خوابی های مزمن

اسيد آمينه تريپتوفان نقش مهمي در خوابيدن دارد و باعث بهبود خواب در مبتلايان به بي‏ خوابي مزمن مي ‏شود.

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *