بتاکاروتن چیست و چه فوائدی برای بدن دارد؟

بتاکاروتن چیست؟

به رنگدانه های گیاهی قرمز و نارنجی بتا کاروتن  یا کاروتینوئید گفته می شود که در  میوه های زرد رنگ، قرمز رنگ به وفور یافت می شود .بتاکاروتن، در بدن به ویتامین A تبدیل شده که این ویتامین  در سلامت و تقویت قدرت بینایی و  تقویت سیستم  ایمنی بدن  نقش موثری دارد.

 

بتاکاروتن و فوائد آن برای بدن

فوائد بتاکاروتن چیست؟

بتاکاروتن یک نوع آنتی اکسیدان محسوب می شود . وجود رادیکال های آزاد در بدن  سبب  پیری سلولی و آسیب  رساندن به بافتها می شود .بتاکاروتن در نقش  یک آنتی اکسیدان مفید توانایی مقابله با رادیکال های آزاد را داشته و از آسیب های ناشی از رادیکال های آزاد در بدن پیشگیری می کند.مصرف  چهار وعده مواد حاوی بتاکاروتن  در طی روز در تقویت سیستم ایمنی بدن مفید بوده و از ابتلا به  بیماری هایی مانند انواع سرطان علی الخصوص سرطان سینه  و بیماری های قلبی و عروقی در بدن جلوگیری می کند .مصرف مواد حاوی بتاکاروتن در جلوگیری از آلزایمر نیز مفید بوده و چون بتاکاروتن پیش زمینه ساز ویتامین آ در بدن محسوب می شود در تقویت قدرت بینایی و رشد استخوان ها در کودکان نیز نقش زیادی دارد.

بتاکاروتن در چه خوراکی هایی وجود دارد؟

بهترین منابع غذایی بتا–کاروتن عبارتند از:

  1. هویج
  2. گوجه فرنگی
  3. کدو تنبل
  4. اسفناج و کلم ها به ویژه کلم بروکلی
  5.  خربزه
  6. نخود فرنگی، آلو بخار
  7. زردآلو
  8. خرمالو
  9. سبوس گندم
  10. موز
  11. فلفل دلمه ای رنگی

مصرف زیاد بتا کاروتن چه عوارضی دارد؟

مصرف زیاد بتا کاروتن پوست را زرد یا نارنجی کرده که این مساله موقتی و زودگذر بوده و خطر خاصی را به همراه ندارد البته مکمل های بتاکاروتن به همراه دارو های کاهنده کلسترول و ن مکمل های ویتامین ب نباید مصرف شود . عوارض دیگر ناشی از مصرف زیاد بتاکاروتن به شرح زیر می باشد:

1-شل شدن مدفوع و زرد رنگ شدن پوست

2-ایجاد مشکلات  قلبی و ریوی در افراد سیگاری

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *