بعد از به دنیا آمدن فرزندتان چه کارهایی را باید انجام دهید؟

1- تزریق ویتامین ‌K

این ویتامین برای جلوگیری از لخته شدن خون ضروری است. پایین بودن سطح ویتامینK ممکن است موجب خونریزی شود. تحقیقات نشان می‌دهند که تزریق ویتامین‌K پس از تولد از خونریزی حاد در نوزادان جلوگیری می‌کند.

2- انجام تست PKU

گرفتن نمونه خون از  پاشنه پای نوزاد شما  جهت تشخیص بیماری  فنیل کتونوریا (PKU)، کم‌کاری تیروئید، گالاکتوزمی و کم‌خونی سلول داسی شکل و حتی عقب ماندگی ذهنی مفید است این تست را در چنذ روز پس از تولد حتما انجام دهید.

3- سنجش شنوایی

در این تست از یک گوشی یا میکروفن کوچک برای تست شنوایی کودک و واکنش او به انواع صداها استفاده می‌شود. و در صورت سالم بودن گوش فرزندتان یک بار دیگر این تست در 6 ماهگی تکرار می شود .انجام این تست در تشخیص مشکلات شنوایی و درمان به موقع آن ها جهت پیشگیری از مشکلات و اختلالات گفتاری مفید و سودمند است.

تست های غربالگری پس از تولد نوزادان

4-اندازه‌گیری وزن، قد و دور سر

پس از تولد شما با مراجعه به مراکز بهداشت محله خود باید تا دوسالگی قد و وزن و دور سر فرزندتان را اندازه گیری کنید .15 روز پس از تولد اولین مراجعه شما به این مراکز جهت کنترل آیتم های ذکر شده خواهد بود تا از رشد و سلامت فرزند خود اطمینان یابید.

5- تزریق واکسن هپاتیت ‌B

هپاتیت‌B می‌تواند یک عفونت مادام‌العمر باشد و موجب آسیب کبدی و حتی مرگ شود.واکسن هپاتیت‌ ،‌B در سه نوبت مختلف تزریق می‌شود.اگر مادر مبتلا به هپاتیت‌B باشد، نوزاد باید در همان ۱۲ساعت نخست پس از تولد واکسینه شود. تزریق دوم، ۲ماه پس از تولد انجام می‌گیرد و تزریق سوم تا ۲۴هفتگی قابل انجام است.

6- انجام واکسیناسیون

بیمارستان محل تولد فرزند شما پس از تزریق ویتامین کا وواکسن هپاتیت کارتی به شما می دهد که کارت رشد فرزند شما است .در این کارت نوبت های دیگر انجام واکسیناسیون فرزنذ شما قید شده است که با مراجعه به مراکز بهداشت منطقه خود می توانید واکسیناسیون فرزندتان را به طور رایگان انجام دهید .

سن نوع واکسن
بعد از تولد و قبل از مرخص شدن از بیمارستان ب .ث .ژ و فلج اطفال و هپاتیت
2 ماهگی سه گانه و فلج اطفال و هپاتیت
4 ماهگی سه گانه و فلج اطفال
6ماهگی سه گانه و فلج اطفال و هپاتیت
12 ماهگی MMR
18 ماهگی MMRوسه گانه و فلج اطفال
6 سالگی سه گانه و فلج اطفال

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *