داروهای لاغر کننده، مفید یا مضر؟

سلامت وب: با افزایش مصرف قرص ها و داروهای لاغری، سوالات زیادی راجع به مفید، مضر و حتی عوارض جانبی این دارو ها مطرح شده است. 

امروزه از هر صد نفر بیست نفر از اضافه وزن خود شکایت دارند، افرادی که از طریق رژیم غذایی موفق به کاهش وزن نمی شوند، خرید داروهای لاغر کننده از داروخانه را ترجیح می دهند. بنابراین باید درباره این داروها اطلاعات داشته باشید زیرا این داروها باعث بروز مشکلات جدید در بدن می شوند.

از سال 1997 در نشریات آمریکا و اروپا گهگاهی مطالبی راجع به داروهای لاغر کننده منتشر می شود. وجه مشترک تمام این مطالب این بود که نوشته بود این دارو ها برای قلب مضر هستند. آیا این قضیه واقعیت دارد یا فقط یک جوسازی است؟صحیح ترین پاسخ به این سوال را باید در سخنان متخصصینی که در این زمینه تحقیق انجام می دهند جستجو کرد. در نهایت در سال 1997 میلادی نتایج حاصل از تحقیقات بر روی داروهای لاغر کننده ای که در داروخانه های آن زمان به فروش می‌رسید توسط مرکز تحقیقات روچستر در یک مجله طبی منتشر شد. با انتشار این نتایج برخی دارو ها از بازار فروش جمع آوری شد. در همان سال متوقف کردن فروش دو داروی لاغر کننده در آلمان اثبات کننده ادعاهای منفی موجود در این رابطه بود.

داروهای لاغری

داروهای لاغری که در فروشگاه ها به فروش می رسند باید به دو گروه دسته بندی کرد

  1. داروهای بی اشتها کننده
  2. داروهای مهار کننده چربی یا ممانعت کننده از جذب چربی

نباید این دو گروه دارو را با هم قاطی کرد. بی اشتها کننده ها و مهار کننده های چربی متابولیسم بدن انسان را به شکل کاملا متفاوتی از هم تحت تاثیر قرار می دهند.

تنها وجه تشابه آنها این است که هر دو باعث کاهش وزن انسان می شوند.داروهای بی اشتها کننده با تاثیر بر روی سیستم عصب مرکزی احساس گرسنگی را تحت کنترل در می آورند. مهار کننده های چربی،  آنزیم های کنترل کننده چربی را بلوکه کرده و از تجزیه چربی ممانعت کرده  و باعث می شود بخش عمده ای از چربی بدون جذب، دفع شوند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *