رشد و نمو کودک در دوازده ماهگی

مادر پس از 12 ماه پرستاری طاقت فرسا از کودک خود، موقعی که شمع اولین جشن تولد خود را روشن می کند، خود را در دلپذیر ترین و خوش ترین لحظات زندگی احساس می کند.

کودک یک ساله

کودک یک ساله

رشد حرکتی 

کودک در 12 ماهگی می تواند در حالیکه می خزد،  دو دست خود را به لوازم خانه تکیه دهد و خود را بالا بکشد و همچنین در حالی که می خزد از پله ها بالا برود. در سن 12 ماهگی کودک ممکن است اولین قدم های ناثابت خود را بدون کمک بردارد، او ابتدا پا ها را گشاد می گذارد و دست ها را برای تعادل بدن باز نگه می دارد. شما باید به او اجازه دهید بدون کفش در داخل اتاق و با کفش خارج از اتاق راه برود.

چون کودک در این سن ارزش راه رفتن را درک می کند، علاقه او به اسباب بازی مخصوصا چیزی که بتواند هل بدهد بیشتر می شود و بدین طریق به او کمک می شود که راه رفتن را یاد بگیرد.

چشم ها و دست ها

کودک در دوازده ماهگی به حیوانات و وسایل موتوری علاقه مند می شود. در این سن او به عکس ها نگاه می کند،  از این رو خواندن داستان و نشان دادن عکس ها به آموختن او کمک می نماید.

کودک در سن 12 ماهگی احساس استقلال و خود مختاری دارد،  مخصوصا از نظر غذا خوردن، برای خوردن به غذاهایی که بتواند با انگشتان خود بگیرد تمایل بیشتری دارد. بنابر این آزاد گذاشتن او سبب می شود غذای بیشتری بخورد.

تکلم و شنوایی

کودک در یک سالگی ممکن است یک کلمه را بفهمد و تکرار کند. ممکن است با رفتار خود نشان دهد که نام بعضی از اشیا را می داند. او در این سن به فرمانی که به او داده می شود عمل می کند.در سن دوازده ماهگی اگر کودک را با نام صدا کنید معمولا سر خود را بر می گرداند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *