رشد و نمو کودک در سه ماه اول تولد

رشد حرکتی

موقعی که نوزاد سالم را به شکم بخوابانیم،  صورت خود را به یک طرف می چرخاند تا تنفس کند و خفه نشود.

کودک در چهار تا شش هفتگی در هنگام عوض کردن پوشک ممکن است تبسم نماید که موجب خوشحالی مادر می گردد. در این سن انگشتان دست او که قبلا بسته بود باز شده است. موقعی که او را به شکم بخوابانید سر خود را مختصری بالا می آورد.

کودک در سن دوازده هفتگی سعی میکند با دست خود با اشیا مختلف تماس پیدا کند. اگر این تماس کامل باشد کودک می تواند برای زمان کوتاهی وسیله ای را در دست بگیرد. اگر در این سن کودک را به پشت بخوابانیم، دست ها را نزدیک به هم میکند و بازو هایش را جلو و عقب می برد.

کودک سه ماهه

چشم و حرکات با دست

نوزاد معمولا قادر است در روزهای اول زندگی به روشنایی یا به وسیله ای شفاف توجه کند و حتی می تواند چند درجه ای با چشمانش وسیله ای را دنبال نماید.

کودک در چهار هفتگی می تواند به پنجره، دیوار، و یا به صورت مادر خود در هنگام شیر خوردن خیره شود. در شش هفتگی به عنوان دفاع قادر است چشمک بزند و در سه ماهگی می تواند جغجغه ای را برای مدت کوتاهی در دست بگیرد.

شنوایی و تکلم

در یک ماهگی، صدای شدید و ناگهانی سبب سفت شدن، دراز کردن دست ها یا چشمک زدن و گریه کردن کودک می شود. در سه ماهگی صدای بلند سبب پریشانی و اضطراب کودک می شود ولی با شنیدن صدای مادر آرام می گیرد.

رشد اجتماعی و بازی کردن کودک

کودک در سن سه ماهگی،  در هنگام شیر خوردن،  بدون به هم زدن پلک ها به صورت مادر خیره می شود. حمام کردن و شیر دادن سبب تبسم کودک می شود. اگر در این سن غلغلک آش بدهید موجب خوشنودی او می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *