رشد کودک 18 ماهه

رشد و نمو کودک در 18 ماهگی

رشد حرکتی در کودکان

کودکی که معمولا در 15 ماهگی شروع به راه رفتن کرده است در 18 ماهگی می تواند روی زانو هایش بنشیند ، چمباته بزند، بلند شود و بدون کمک بایستد. از هل دادن شی یا اسباب بازی لذت می برد، به راحتی راه می رود و سپس می ایستد و برای ایستادن نیاز ندارد که دستان خود را دراز کند. اگر در این سن یک دست کودک گرفته شود می تواند از پله ها بالا برود و در حالتی که به پشت می خزد پایین بیاید.

چشم و حرکات با دست

کودک در این سن می تواند تعدادی از برگ های کتاب را ورق بزند. عکس ها و رنگ عکس ها توجه او را جلب می کند. در 18 ماهگی کودک قادر است وسایل کوچکتر مثل دانه های تسبیح یا مهره را از روی زمین بردارد و در صورتی که به او نشان داده شود می تواند یک گلوله را در لیوان بیندازد و کوشش کند که آن را خارج نماید. کودک در سن 18 ماهگی می تواند یک برج چهار و حتی پنج تکه ای بسازد. او در این سن قادر است وسط قلم را در کف دست خود بگیرد و به روی کاغذ بکشد و خط عمودی را تقلید کند.

رشد شنوایی و تکلم

در 18 ماهگی اگر با کودک صحبت شود توجه می کند و آن چه از او خواسته می شود عمل می کند، حتی به دیگران هم می رساند. اگر کارهای ساده ای مانند بستن در از او خواسته شود انجام می دهد. شش تا بیست کلمه را ادا می کند. موقعی که با او صحبت می شود آخرین کلمه را با جمله کوتاه بازگو می کند.

سنی که کودکان می توانند کلمات را به روانی ادا کنند متفاوت است. اگر کودکی که از هر لحاظ طبیعی است و در سن 18 ماهگی یا بیشتر است ولی هنوز یک کلمه که معنی داشته باشد نمی گوید تعجب نکنید، زیرا کودک ممکن است صداهایی از خود درآورد که زیر و بم و توقف و شروع آن ها شبیه به تکلم پدر و مادر باشد.این گونه کودکان ناگهان شروع به صحبت کردن می کنند و معمولا در پایان دو سالگی یک جمله سه کلمه ای را ادا می کنند.کلماتی را که کودک در پایان دو سالگی به یکدیگر وصل و ادا می کند معمولا دارای فعل و فاعل و مفعول هستند.

رشد کودک 18 ماهه

رشد اجتماعی و بازی کردن

کودک در سن 18 ماهگی می تواند غذای خود را با قاشق بخورد و از فنجان بنوشد. غذا خوردن با قاشق و گاز گرفتن آن کودک را مشغول و ارضا می کند . در 18 ماهگی دفع کردن مدفوع کودک ممکن است کنترل شده باشد، ولی هنوز ادرار کنترل نشده است. موقعی که احتیاج به رفتن به توالت دارد فریاد می کشد و حالت اضطراب پیدا می کند. او کلاه، جوراب و کفش خود را می تواند در بیاورد ولی نمی تواند دوباره بپوشد.در این سن دوست دارد اشیا کوچک را در داخل یک طرف بریزد و سپس آن ها را خارج کند. جاب توجه این که کودک در این سن به یاد دارد که بعضی اشیا خانه کجا نگهداری شده است و آن را پیدا می کند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *