لوبیا، گیاه سحرآمیز

images (2)

مصرف لوبیا باعث افزایش حجم مایعات دفعی بدن میشود، از این جهت در دفع سنگ کلیه و تقویت کلیه ها موثر میباشد.

لوبیا گیاهی است علفی و بالا رونده که دارای برگ های بزرگ، پهن و سبزرنگ است. گل های آن سفید مایل به زرد و میوه های آن باریک و غلاف مانند است که دانه های لوبیا در آن قرار دارند. لوبیا دارای قدمت طولانی است به طوری که باستان شناسان در کاوش های خود، نمونه هایی از آن را در دیگ های سفالی که برای 1200 سال پیش بود است پیدا کرده اند.

لوبیا به دلیل داشتن 22 درصد پروتئین، 5 درصد چربی و ویتامین های گروه A ،B و املاحی مثل آهن، کلسیم، پتاسیم و فیبر دارای ارزش غذایی بالایی است. با وجود اینکه پروتئین لوبیا تامین کننده نیاز صد در صد بدن نیست ولی به افرادی که به هر دلیلی نمیتوانند از گوشت استفاده کنند توصیه میشود که از لوبیا بیشتر در تهییه غذا استفاده کنند.

با توجه به خواصی که لوبیا دارد مصرف آن برای سلامت بدن بسیار موثر است. مثلا وجود فیبر زیاد در لوبیا باعث تسهیل در حرکات روده میشود و به این ترتیب از بروز یبوست و ابتلا به سرطان روده پیشگیری میکند. وجود فیبر، باعث کاهش کلسترول خون شده و همچنین وجود املاح و ویتامین ها باعث کاهش فشار خون شده و از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی جلوگیری میکند.

امروزه استفاده از جوانه حبوبات و غلات به خصوص جوانه لوبیا به دلیل داشتن ویتامین های گوناگون و هضم راحت آن در انواع سوپ ها و سالاد ها بصورت چشمگیری رایج شده است. البته همانطور که میدانید دانه لوبیا باعث نفخ معده میشود و بهنرین راه حل برای رفع این مشکل این است که لوبیا را قبا از پختن چند ساعت خیس کنید

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *