مدیتیشن و آرام سازی جسم و ذهن

  • استراحت اهمیت زیادی دارد. استراحت به تنهایی یا با روش های دیگر تنش و استرس را کاهش می دهد. یک استراحت ساده می تواند ابزاری نیرومند در مبارزه با تنش های زندگی باشد. اهمیت آن را نادیده نگیرید!

رایج ترین شکل استراحت و آرام سازی، آرام کردن پیش رونده عضلات است. استرس موجب سفت شدن و انقباض عضلات میشود. یکی از راه های غلبه بر تنش عضلانی منقبض و سپس شل کردن گروهی از عضلات است. وجود تنش و سفتی در عضلات، یکی از عوامل تنش ذهنی و روانی است. اکثر افرادی که از بی خوابی رنج میبرند، در عضلات گردن و شانه سفتی عضلانی دارند. به وسیله ماساژ دادن این عضلات می توانید راحت تر بخوابید.

این تمرین شامل هر بار تمرکز بر یکی از نواحی بدن،  منقبض کردن و تحت فشار قرار دادن عضلات یکی پس از دیگری و سپس راحت گذاشتن و شل کردن عضلات است. در جریان انجام این تمرین بر کاری که می کنید تمرکز کنید. آگاه باشید که حالا گروهی از عضلات را منقبض می کنید،  حالا آنها را شل کنید. هنگامی که عضلات را شل می کنید تصور کنید همه تنش ها از آن خارج می شود.

مدیتیشن و آرام سازی جسم ذهن

همراهی تصور و تجسم که بخش روانی این تمرینات را تشکیل می دهد بخشی ضروری در تمرینات ضد استرس است. این تمرین را می توان در حالت خوابیده یا نشسته انجام داد. متعجب خواهید شد که استرس چگونه و با چه سرعتی جای خود را به آرامش میدهد.

ده گام برای رسیدن به آرامش

  1. در یک صندلی بنشینید.
  2. پشت را صاف کنید.
  3. دست ها و پاها را راحت نگه دارید، آنها را روی یکدیگر نیندازید.
  4. سر خود را با حرکتی آرام از این سو به آن سو حرکت دهید.
  5. به صورت عادی یک بار نفس بکشید.
  6. نفس را بیرون دهید و چشمانتان را ببندید.
  7. در مدت چهار ثانیه هوا را از بینی به داخل ریه ها بکشید.
  8. نفس را به مدت چهار ثانیه حبس کنید.
  9. هوا را از راه دهان و در مدت چهار ثانیه بیرون بفرستید.
  10. سه بار دیگر این تنفس را تکرار کنید.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *