مشاوره ژنتیک پیش از اقدام برای بارداری

سلامت وبدر این مقاله قصد داریم درباره اهمیت مشاوره ژنتیک پیش از بارداری توضیح دهیم.

مشاوره ژنتیک یعنی راهنمایی افرادی که یکی از افراد خانواده آنها دچار بیماریهای جسمی و روانی ارثی میباشند. و حال میخواهند ازدواج کنند و یا ازدواج کرده اند و میخواهند فرزندی به دنیا آورند. اگر ازدواج فامیلی انجام شده باشد، امکان بروز بیماری های ارثی در کودک وجود دارد، بنابراین قبل از بارداری باید مشاوره ژنتیک انجام گیرد. افرادی که باید مورد مشاور ژنتیک قرار گیرند عبارتند از:

  • کسانی که در فامیل خود بیماری‌های ارثی یا مادرزادی دارند. تعداد این افراد بسیار زیادند و بیشتر آنها از آن اطلاع و آگاهی ندارند.
  • کسانی که یک فرزند با ناهنجاری یا بیماری مادرزادی دارند و اکنون در صدد بدست آوردن اطلاعات بیشتر درباره کودکان آینده خود هستند.
  • کسانی که میخواهند ازدواج فامیلی انجام دهند، چنین افرادی باید قبل از ازدواج و یا حداقل قبل از حامله شدن چنین مشورتی را انجام دهند.
  • بانوانی که سن آنها زیاد است و اکر حامله شوند ممکن است کودکی با عیب کروموزومی به دنیا آوردند، این خانم ها نیز باید چنین مشورتی را انجام دهند.

در شرایط فوق متخصص ژنتیک موضوع و یا بیماری ارثی را بررسی میکند و پس از بدست آوردن اطلاعات کافی در مورد زن و شوهر و فامیل آنها شجره نامه ای تهیه کرده و خواهد گفت چه ناهنجاری یا بیماری ای ممکن است در کودک آینده آنها بوجود آید و نسبت ابتلا را نیز مشخص میکند.

خوشبختانه با پیشرفت علم ژنتیک و روشن شدن قوانین وراثت و امکانات دقیق تشخیصی که در اختیار پزشکان متخصص قرار دارد،  اختلالات ژنتیکی قابل تشخیص بوده و پیشگیری از بیماریهای ارثی قابل پیشگیری شده است و تا حد زیادی میتوان از تولد نوزاد با عیب و نقص و ناهنجاریهای ژنتیکی جلوگیری کرد. بنابراین پدر و مادر هایی که در فامیل خود بیماریهای ارثی دارند قبل از اقدام برای بارداری حتما مشاوره ژنتیک انجام دهند.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *