منیزیم ونقش آن درسلامتی

منیزیم یکی از اساسی‌ترین مواد معدنی مورد نیاز بدن است.منیزیم را به‌نوعی شاید بتوان اساسی‌ترین ماده معدنی مورد نیاز بدن به‌شمار آورد زیرا برای برقراری تعادل الکتریکی همه سلول‌های بدن لازم است و کمبودش از کمبود هر ماده غذایی دیگری بیشتر سبب بروز انواع بیماری‌ها خواهد شد.پس از اکسیژن، آب، و مواد غذایی اصلی، منیزیم را می‌توان مهم‌ترین عنصر مورد نیاز بدن به‌شمار آورد: منیزیم از کلسیم، پتاسیم، یا سدیم هم مهم‌تر است زیرا میزان هر سه ماده معدنی یادشده را در بدنمان تنظیم می‌کندودر بافت‌های بدن ذخیره می‌کند عموما نخستین علائم کمبود منیزیم به‌صورت گرفتگی عضلات پا، درد در ناحیه پنجه پا، یا «انقباض ناگهانی» عضلات گوناگون بدن بروز می‌کند. البته این‌ها تنها علائم نخستین کمبود منیزیم نیستند. در برخی افراد علاوه بر موارد فوق علائمی از جمله بی‌اشتهایی، حالت تهوع، استفراغ، خستگی، و ضعف نیز بروز می‌کندو اگر کمبود این ماده معدنی حاد بشود، می‌تواند بر مغز آثار نامطلوبی بگذارد. از جمله این عوارض نامطلوب می‌توان به افکار مبهم، سردرگمی، و نیز افسردگی اشاره کرد.کمبود منیزیم همچنین می تواندخطر ابتلا به دیابت و بروز بیماری‌های قلبی را افزایش دهد.

منیزیوم واثرات آن درسلامتی بدن

منابع طبیعی منیزیم

انواع آجیل و خشکبار حاوی مقادیر فراوانی منیزیم هستند. می‌توان از سبزی‌هایی مانند کلم و اسفناج نیز برای تامین منیزیم بدن استفاده کرد. مصرف غلات کامل، یعنی غلاتی که سبوسشان جدا نشده باشد، و نیز مصرف حبوباتی نظیر لوبیا و سویا نیز می‌تواند بخشی از منیزیم مورد نیاز بدن را تامین کند.
به‌طور کلی کمبود منیزیمِ آنقدر نظم و هماهنگی مواد مورد نیاز در بدن را به هم می‌زند که حتی آب هم نمی‌تواند کار معمول خودش را به راحتی انجام دهد. به همین دلیل ساده و همه دلایلی که در بالا آمده، اگر عوارض و علائمی مشابه علائم مذکور مشاهده می‌کنید حتما به پزشک مراجعه کنید. شاید لازم باشد برای رفع این مشکل مکمل‌های دارویی منیزیم مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *