کودکم بلند قد میشود یا کوتاه قد؟

همه مادران مشتاقانه مایلند تا بدانند کودکشان در آینده بلند قد میشود یا کوتاه قد و مرتب از پزشک در این باره سوال میکنند.

images (2)

بطور معمول قد دختر ها در بزرگسالی بلند تر مادر هایشان و قد پسر ها بلند تر از پدر هایشان خواهد بود. چون رابطه ای بین طول قد زمان کودکی و طول قد زمان بزرگسالی وجود دارد، مادر میتواند با توجه به اندازه ی طول قد کودک در دوران کودکی، طول قد احتمالی سنین بزرگسالی کودک خود را تعیین نماید، این آگاهی کمک خواهد کرد تا مادر نگران قد و وزن کودک نباشد. و به زور به کودک غذا نخوراند زیرا به زور غذا دادن به کودک تاثیری در رشد قد کودک ندارد ولی مشکلات تغذیه ای برای کودک بوجود خواهد آورد.

بطور کلی حد متوسط طول قد نوزاد در موقع تولد 50 سانتی متر میباشد و در خلال سال اول به طول قد کودک 25 سانتی متر افزوده میشود، طول قد کودک در سن چهار سالگی به دو برابر طول قد تولد میرسد. در سنین دبستان،  افزایش طول قد در هر سال در حدود 5 تا 5.5 سانتی متر خواهد بود. در سن سیزده سالگی طول قد کودک سه برابر طول قد زمان تولد اوست.

افزایش سریع طول قد در دختر ها در حدود سنین 10.30 تا 13 سالگی و در پسر ها در حدود سنین 12.5 تا 15 سالگی رخ خواهد داد. افزایش قد در دختر ها در 17 تا 19 سالگی متوقف میشود ولی در پسر ها تا بیست سالگی و بعد هم ادامه می یابد. کوتاهی یا بلندی قد کودک تابع عوامل ارثی است، افزایش طول قد سالیانه کودکان در یک سن نیز متغیر  میباشد. مثلا ممکن است که در یک سال به طول قد کودکی کمی افزوده شود درصورتیکه به قد کودک دیگر زیادتر افزوده شود. در نتیجه کودک اول کوتاه قد و کودک دوم بلند قد شود که هر دو طبیعی است.

اشتراک گذاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *