درمورد میکروب معده (هلیکوباکترپیلوری )چه می دانید؟

 

هلیکوباکترپیلوری چیست؟

عفونت معده ناشی از میکروب معده (هلیکوباکترپیلوری )  در دو سوم جمعیت جهان شایع می باشد .پس از ورود هیلکوباکتری به بدن، در صورت مصرف آب یا غذای آلوده این باکتری به غشای معده حمله کرده و باعث ورود مقدار  قابل توجهی از اسید معده به درون غشا  و ایجاد  زخم معده شود .این  باکتری  از طریق تماس با بزاق یا مایعات دیگر بدن فرد مبتلا به دیگران قابل سزایت می باشد .

ابتلا به هلیکوباکترپیلوری چه علایمی دارد ؟

  1. داشتن  زخم معده
  2. وجود درد شدید یا خفیف در شکم
  3. نفخ
  4. حالت تهوع
  5. لاغری بدون دلیل مشخص
  6. مدفوع خونی، تیره یا قرمز رنگ
  7. احساس خستگی بدون دلیل خاصی
  8. رنگ پریدگی پوست

هلیکوباکترپیلوری چیست؟
نحوه تشخیص این بیماری چگونه است؟

پزشک پس از انجام معاینه فیزیکی ( فشار دادن شکم برای بررسی ورم، التهاب یا درد ) و پرسیدن شرح حال بیمار و سوابق بیماری های معده در او یکی از روش های زیر را برای تشخیص این بیماری درخواست می کند:

1-تست تنفسی اوره:

شما با نوشیدن نوشیدنی  حاوی ماده ی اوره و تنفس در  داخل یک کیسه می توانید از وجود این باکتری در بدنتان مطلع شوید . در صورت وجود هلیکوباکتری ، اوره به دی اکسید کربن تبدیل شده  و و نتایج آزمایش بر روی شما حکایت از بالا بودن  سطوح گاز در بازدم شما بیش از حد نرمال می باشد .

2- آندوسکوپی:

پس از 14 الی 16 ساعت ناشتایی پزشک با استفاده از یک لوله که دوربین کوچکی به آن متصل است و آندوسکوپ نامیده می‌شود داخل معده و قسمت بالایی روده شما را مشاهده می‌کند. امروزه این روش تشخیصی برای افرادی که آستانه درد پایینی دارند با بیهوشی انجام می شود .

3-سی تی اسکن:

سی تی اسکن یک آزمایش تصویر برداری با اشعه ایکس و با وضوح بالا از جزییات بدن شما می باشد .

4- انجام آزمایش خون

با انجام یک آزمایش اگر  آنتی بادی بر علیه هلیکو باکتر پیلوری در خون شما مثبت شد ، نشان دهنده ی ابتلا به  عفونت هلیکو باکتر پیلوری در حال یا زمان گذشته می باشد.

این بیماری چگونه درمان می شود؟

اگر به زخم معده  ناشی از وجود میکروب هلیکوباکتری معده مبتلا شده اید ، درمان میکروب معده شما شامل کشتن میکروب‌ها، درمان غشای معده و پیشگیری از بازگشت زخم‌ها می‌شود. عموما این بیماری ظرف یک تا دو هفته درمان می شود و استفاده از داروهای رانیتیدین ،کلیدینیوم سی ،بیسموت ،کوتریموکسازول و مسکن ها و آنتی بیوتیک ها با تجویز پزشک مربوطه می تواند در درمان شما مفید باشد .

چگونه از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنیم؟

1- پس از رفتن به دستشویی و قبل از غذا خوردن دست‌های خود را بشوئید.
2-از مصرف غذا یا آبی که سالم نیست و غذاهای خام خودداری کنید.
3- از مصرف دخانیات اجتناب کنید .

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *