از ماموگرافی چه می دانید؟

ماموگرافی چیست؟

یکی از روش‌های تشخیصی سرطان سینه در زنان  ماموگرافی می باشد . ماموگرافی یک  رادیوگرافی ساده از پستان و وسیله ای  جهت کشف زودرس سرطان  پستان است.   زنان چهل ساله و بیشتر  هر دو سال یکبار باید ماموگرافی را انجام دهند. انجام سالانه مامو گرافی از 35 سالگی به  زنانی که افراد درجه یک آنها (یعنی مادر یا خواهرشان) مبتلا به سرطان باشند توصیه می شود .

 

چه کسانی کاندید مامو گرافی می باشند ؟

انجام ماموگرافی به افرادی که دارای علائمی نظیر  عفونت، توده یا غیره در سینه می باشند  و  زنان سالم بالای 50 سال و افراد مبتلا به سرطان سینه جهت پیگیری سیر بیماری  توصیه می شود . انجام  یک ماموگرافی  در سنین 35 تا 39 سالگی جهت تشخیص زودرس سرطان پستان ضروری می باشد سپس از  50 سالگی به بعد هر دو سال یک بار انجام ماموگرافی توصیه می شود.

مامو گرافی چه کاربرد هایی دارد؟

1- غربالگری زنانی که توده مشکوکی در پستان دارند .
2- پیگیری بیماری سرطان پستان برای جلوگیری از عود مجدد بیماری
3- پیگیری سرطان در فردی که به خاطر ابتلا به سرطان پستان یکی از سینه هایش برداشته شده است .

نکات ضروری جهت انجام ماموگرافی 

1-انجام ماموگرافی یک هفته پیش از پریود به دلیل  تورم سینه ها سبب احساس درد بیشتری می شود لذا می توانید پس از اتمام سیکل نسبت به انجام مامو گرافی اقدام نمایید .

2-انجام مامو گرافی در مراکز معتبر به علت دارا بودن پزشک متبحر در انجام ماموگرافی  و تشخیص قطعی و درست توسط او به شما توصیه می شود .

3- استفاده از مواد خوشبو کننده، مام  در زیر بغل قبل از  انجام ماموگرافی  در کیفیت عکس تاثیر گذار است پس از این مواد استفاده نکنید.

4-روز مامو گرافی لباس راحت و جلو باز بپوشید.

5-تمام مامو گرافی های انجام شده را نگهدارید چرا که اگر در مامو گرافی بعدی توده و یا ضایعه ای در سینه شما مشاهده شد با مقایسه با مامو گرافی های قبلی تشخیص درست  و انتخاب شیوه درمان مناسب تر توسط پزشک مربوطه امکان پذیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *